Verksamhetsutvecklare

Arbetsbeskrivning

Vill du bli vår nya kollega? I Motala, Östergötlands sjöstad, är vi öppna, stolta och nyskapande. Vår kommun är rätt plats för att bidra, utvecklas och trivas. Hos oss får du arbeta med engagerade kollegor, utveckla dig inom ditt område och jobba med det viktigaste som finns.

Gemensamma ledningsförvaltningen består av områdena IT, Verksamhetsstöd,
Strategisk samhällsplanering, administration, kommunikation samt process- och organisationsutveckling. Förvaltningen har till uppdrag att leda, stödja och samordna hela kommunorganisationen på kommunstyrelsens uppdrag. Detta görs genom att ha kundens behov i fokus samt att vi har en helhetssyn och gemensamma arbetssätt. Vi är en lärande organisation som främjar nyskapande och lärande av både omvärld och varandra.

En del av kommunens Gemensamma ledningsförvaltning är Verksamhetsstöd. Inom detta verksamhetsområde ingår enheterna Planering och uppföljning, Arbetsgivarstöd, Lön, Redovisning och Upphandling.

Process- och organisationsutveckling ansvarar för Motala kommuns utvecklingsmodeller för uppdrag, processförbättring, projekt, portföljstyrning och förändringsledning.

ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetsutvecklare tillhör du Process- och organisationsutveckling, är direkt underställd verksamhetschefen för digitalisering och beredningsstöd och har nära samarbete med övriga verksamhetsutvecklare.

I rollen som verksamhetsutvecklare ansvarar du för kommunens modeller för projekt, portföljstyrning och förändringsledning. Du säkerställer att dessa implementeras, förvaltas/hålls uppdaterade och används i kommunens verksamhet. Du tar även initiativ till och koordinerar utbildningar i ovanstående modeller och arbetssätt.

Du kommer att bistå kommunledning, styrgrupper, beställare, projektledare och berörd verksamhet med analyser och uppföljning av verksamhet och förändringsarbete. Du är även systemförvaltare av kommunens projektverktyg Project companion.

KVALIFIKATIONER
För att lyckas som verksamhetsutvecklare i Motala kommun ska du ha god förmåga att samarbeta, ha goda pedagogiska
färdigheter och kunna uttrycka dig väl i både tal och skrift på svenska. Du ska kunna agera utifrån ett problemlösningsperspektiv samt vara kreativ och analytisk.

Du bör ha en akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant. Du ska ha flerårig yrkeserfarenhet inom projektledning och portföljstyrning, gärna kompletterad med kunskap om processutveckling, förändringsledning och förvaltningsstyrning baserad på PM3. Det är meriterande om du har erfarenhet av politiskt styrd verksamhet och även har ledarerfarenhet.

ÖVRIGT
Bifoga personligt brev samt meritförteckning / CV
Tillsättning sker under förutsättning av vederbörliga beslut.

Vänligen respektera att vi undanber oss all direktkontakt från bemannings- och rekryteringsföretag, som vi inte har avtal med, samt försäljare av ytterligare platsannonser.

Sammanfattning

Liknande jobb


16 april 2024

Avgiftshandläggare/verksamhetsutvecklare till Vård & omsorg

Avgiftshandläggare/verksamhetsutvecklare till Vård & omsorg

15 april 2024