Verksamhetsutvecklare, Funktionshinderomsorgen

Verksamhetsutvecklare, Funktionshinderomsorgen

Arbetsbeskrivning

Vill du utvecklas och utveckla Strängnäs kommun tillsammans med oss? Brinner du för att driva utvecklingsfrågor inom daglig verksamhet och sysselsättning samt socialpsykiatrin? Då kanske du är medarbetaren för oss!

Vård och omsorg i Strängnäs kommun befinner sig i en utvecklingsfas vilket innebär att vi jobbar med ständiga förbättringar för att utveckla både kvalité och effektivitet i våra verksamheter. För oss är det viktigt att arbetet styrs utifrån Strängnäs kommuns värdegrund och Brobyggets vägledande principer. Som verksamhetsutvecklare är du en viktig person för att förverkliga dessa principer både i det planerande och praktiska arbetet. Du kommer att få möjligheten att ingå i en ledningsgrupp bestående av sammanlagt 9 engagerade enhetschefer och verksamhetsutvecklare.

ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetsutvecklare är du med och driver utvecklings- och kvalitetsfrågor. Ditt fokusområde kommer att vara med inriktning på daglig verksamhet och sysselsättning och socialpsykiatri. Uppdraget är också att utveckla och representera området i socialkontorets arbete med att implementera förändrat arbetssätt med stöd av digitalisering.

I arbetet ingår att samverka med kollegor i socialkontorets övergripande frågor. Tillsammans med en kollega ansvarar du för arbetet med ständiga förbättringar och processorienterat arbete. Det innebär att du både kan driva förbättringsprojekt och metodstödja i processarbetet som pågår och/eller ska startas upp inom verksamhetsområdet. Du utbildar och stöttar chefer och medarbetare i olika metoder för förbättrings- och processarbete.

Kvalitetsledningssystemet enligt SOFS2011:9 är en av delarna i kvalitetsarbetet där du som verksamhetsutvecklare stöttar verksamhetsområdets ledningsgrupp i riskanalyser, egenkontroller och åtgärder samt ansvarar för de övergripande analyserna och kontrollerna. I rollen ingår att årligen ta fram underlag från verksamhetsområdet till socialkontorets kvalitetsberättelse.

Det förekommer också arbetsuppgifter så som att ta fram statistik, revidera rutiner och anvisningar, bistå med underlag kring olika frågor och andra uppgifter som varierar utifrån verksamhetsområdets behov. Tjänsten är placerad i verksamhetsområdets ledningsgrupp. Verksamhetsutvecklare är främst ett stöd till verksamhetschef och arbetar nära områdets ledningsgrupp med ett fokus på funktionshinderomsorg.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
• har socionomexamen eller annan likvärdig akademisk utbildning
• har gedigen erfarenhet av arbete inom socialtjänst med inriktning funktionshinderomsorg
• har stor erfarenhet av digitalisering
• kan uttrycka dig väl på svenska, i både tal och skrift
• B-körkort.

Personliga egenskaper:
• förmåga att vara lyhörd och pedagogisk samt kunna anpassa ditt arbete efter olika enheters behov
• kan se både delar och helhet
• förmåga att hålla ett högt tempo utan att ge avkall på kvalitet
• kan se lösningar även i en komplex situation
• sätter brukarens behov i centrum
• kan fatta beslut, styra mot resultat och skapa engagemang
• arbetar för hållbara lösningar på ett pedagogiskt sätt
• skapar förutsättningar för att ha en öppenhet och tydlighet
• visar respekt, har integritet och står upp för sin enhet, ledningsgrupp och kommunen som arbetsgivare.
• skapar goda relationer med brukare, anhöriga och medarbetare
• visar lyhördhet och hanterar konflikter på ett konstruktivt sätt.
• handlar i enlighet med fattade beslut
• arbetar strukturerat och med gott omdöme
• vågar prova nytt.

Dessutom har du en stark inre drivkraft, god självinsikt och mod att leda i utveckling. Du finner lust och glädje i uppdraget inom vård och omsorg.

Det är meriterande om du har:
• tidigare erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation
• arbetat med utvecklings- och kvalitetsfrågor.

ÖVRIGT
Vi är en attraktiv tillväxtkommun med drygt 37 000 invånare i hjärtat av Mälardalen.
Vi har bra kommunikationer. Härifrån är det knappa 50 minuters resväg med tåg till Stockholm, och än mycket närmare till exempelvis Eskilstuna. Hos oss får du vara med och göra skillnad, både för individen och för samhället.
Vi erbjuder en dynamisk arbetsplats med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb med goda möjligheter att påverka och utvecklas. I Strängnäs kommun arbetar drygt 2 500 kunniga och kompetenta medarbetare.

Tillsammans arbetar vi för att göra invånarnas vardag så bra som möjligt nu och i framtiden.
Våra medarbetare trivs hos oss, det ser vi i vår årliga medarbetarundersökning. I organisationen arbetar vi aktivt med vår vision och vår värdegrund som präglas av respekt, öppenhet, utveckling och tydlighet.
Vi vill att du som medarbetare trivs och bygger vår framtida kommun tillsammans med oss. Vi behöver din kompetens, ditt engagemang och dina erfarenheter. Tillsammans gör vi varandra bättre!

Strängnäs kommun tillämpar rökfri arbetstid.

För arbete med barn och ungdom ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas innan anställning.

Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning.

I samband med att du har sökt arbete hos oss och för att vi ska kunna hantera din ansökan, behandlar Strängnäs kommun dina personuppgifter. Du kan läsa mer om vad detta innebär via vår hemsida; https://www.strangnas.se/kommun-och-politik/overklaga-beslut-rattssakerhet/personuppgifter-i-strangnas-kommun

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Sammanfattning

Liknande jobb


Verksamhetsutvecklare

26 april 2024

Business Analyst to Samsung

Business Analyst to Samsung

24 april 2024

BUSINESS ANALYST

11 april 2024