Verksamhetsutvecklare till länsstyrelsernas gemensamma kansli

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelserna är en spännande arbetsplats. Få arbetsplatser är så mångsidiga och erbjuder en så stor bredd i sin verksamhet. I vår roll som regeringens regionala företrädare ingår att offensivt arbeta med utveckling av viktiga samhällsområden. Länsstyrelserna ser till att riksdagens och regeringens mål uppnås i länen. Vi har också uppdraget att gemensamt utveckla våra verksamheter


Länsstyrelserna driver sedan några år tillbaka flera stödprocesser gemensamt, främst inom IT, ekonomiadministrativ samordning och lönehantering. Vidare drivs ett antal projekt inom närliggande stödprocesser. Syftet med samordningen är att åstadkomma effektiviseringar av stödverksamheten.

För att hantera samordningen och beredningen finns det ett gemensamt kansli. Målsättningen är att kansliet ska vara bemannat med två heltidstjänster. Länsstyrelserna söker nu en verksamhetsutvecklare till kansliet.

Beskrivning av uppdraget
De huvudsakliga ansvarsområdena för det gemensamma kansliet är:



• samordning av den gemensamma utvecklingsverksamheten och förvaltningen

• stöd till beställarorganisationen för IT (planeringsråd IT)

• framtagande av direktiv ex
- för verksamhetsplanering av gemensamma funktioner.
- specifika uppdrag

• administrativt stöd

• rapportering av uppdrag i regleringsbrevet gällande gemensamt stöd och utveckling

• uppföljning och utvärdering

• utveckla arbetssätt och rutiner

Du kommer att få arbeta inom alla ansvarsområdena. Arbetet är mycket självständigt och förutsätter samverkan både internt och externt.

Då processer och roller mellan de 21 länsstyrelserna ständigt utvecklas kan arbetsbeskrivningen successivt komma att utvecklas och justeras.

Du rapporterar till den tjänsteman som är ansvarig för kansliet och arbetar utifrån den av länsrådsgruppen årligen beslutade verksamhetsplanen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en lämplig högskoleutbildning eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren finner likvärdig. Meriterande är tidigare erfarenhet av ledningsstöd, som ledare eller från arbete med ledningsfrågor. Det är också meriterande om du har erfarenhet av projektledning och upphandling av beställarstöd. Erfarenhet av arbete inom exempelvis beställarstöd inom IT-området, är en fördel.

Vi söker dig som har förmåga att hantera komplexa frågor och samordna processer med flera olika aktörer med skilda utgångspunkter. Du ser sammanhang och kan prioritera rätt frågor, samt har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, t.ex. genom att ta fram tydliga beslutsunderlag, föredra komplexa frågor samt ge metodstöd till projektledare i organisationen. Du har en god analytisk förmåga som innebär att kunna se saker på ett strategiskt sätt med bibehållen helhetssyn. Du är en god administratör och tycker om att ha ordning och reda. Du är ansvarskännande och intresserad av att utveckla verksamheten. Du har integritet, lätt att samarbeta och god kommunikativ förmåga.

Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi erbjuder en bra arbetsmiljö med stimulerande arbetsuppgifter, kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid. Vi sätter värde på de kvaliteter som mångfald kan tillföra verksamheten.

Placering
Enligt överenskommelse.

Omfattning och tillträde
Uppdraget omfattar heltid och är en tillsvidare anställning.

Vill Du veta mer kontakta
Länsråd Lisbeth Schultze tfn 070-345 43 63 (från 6 augusti), personalchef Gunnel Ek-Lundqvist tfn 070-610 62 18 eller ansvarig för kansliet Anna Nilsson tfn 070-539 81 49

Välkommen med din ansökan senast 20 aug 2014.

Sammanfattning

Besöksadress

Länsstyrelsen Västmanlands län 721 86 Västerås
None

Postadress

None
None

Liknande jobb


16 april 2024

Avgiftshandläggare/verksamhetsutvecklare till Vård & omsorg

Avgiftshandläggare/verksamhetsutvecklare till Vård & omsorg

15 april 2024