Vi söker en engagerad verksamhetsstrateg

Vi söker en engagerad verksamhetsstrateg

Arbetsbeskrivning

Drivs du av att göra skillnad i en roll som innebär strategi, verksamhetsstyrning och omvärldsbevakning inom det högaktuella området arbetsmiljö? Vill du vara med och vidareutveckla och forma en expertmyndighet och ha möjlighet att påverka både nationellt och internationellt? Då kan jobbet som verksamhetsstrateg hos oss vara något för dig!


Vårt uppdrag
Myndigheten för arbetsmiljökunskap har till uppgift att skapa förutsättningar för ett friskt, glädjefyllt och hållbart arbetsliv genom att vara ett nationellt kunskapscentrum för frågor som rör arbetsmiljö. På nationell nivå sammanställer och tillgängliggör vi forskningsbaserad kunskap om arbetsmiljö, vi utvärderar och analyserar effekter av statliga reformer samt följer och främjar kunskapsuppbyggnad om arbetsmiljöfrågor både inom EU och andra länder. I vårt uppdrag ingår även att arbeta med frågor kopplade till företagshälsovårdens utveckling. Verksamheten startade den 1 juni 2018 och kontoret ligger i centrala Gävle.


Dina arbetsuppgifter
Vi söker nu en engagerad verksamhetsstrateg som vill delta i arbetet med att vidareutveckla och forma en ung myndighet som fortfarande är under uppbyggnad. Du kommer huvudsakligen att arbeta med verksamhetsstyrning och omvärldsbevakning, samordna och leda arbetet med att ta fram myndighetens strategiska plattform och forma de kort- och långsiktiga mål som ingår i densamma.


Arbetet innebär att samordna myndighetens verksamhetsplanering samt arbetet med att samordna upprätta årsredovisningar och strategiska budgetplaneringar. Du kommer att ha ett övergripande ansvar för att följa upp verksamhetens måluppfyllelse utifrån verksamhetsplan och andra styrdokument samt ta fram och förvalta myndighetens policyer och andra styrdokument.


Rollen innebär ett löpande ansvar att bevaka och analysera aktuella och relevanta frågor, händelser och utveckling inom arbetsmiljöområdet nationellt, på EU-nivå och internationellt ur ett strategiskt perspektiv. Tillsammans med funktionen för analys och utvärdering identifierar du kommande projekt och formulerar delmål för att genomföra dessa.
Utöver detta bistår du generaldirektören med uppgiften att samverka med arbetsmarknadens parter, andra myndigheter, universitet och högskolor, Regeringskansliet med flera. I rollen som verksamhetsstrateg arbetar du nära ledningsgruppen och rapporterar till generaldirektören.


Våra förväntningar på dig
Vi söker dig som har akademisk examen på avancerad nivå inom relevant samhällsvetenskapligt område, t ex statsvetenskap eller arbetshälsovetenskap. Du har arbetat i flertalet år, helst inom statlig sektor, i en roll där övergripande verksamhetsplanering, verksamhetsstyrning och/eller kvalitetsuppföljning, samt omvärldsbevakning och samverkan har varit dominerande inslag.


Du är en driven, prestigelös, ödmjuk och självgående person som trivs i en roll med höga krav och breda kontaktytor. Du är analytisk och har förmåga att se orsakssamband samt uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska. Du kan beskriva arbetsflöden och komplexa frågor på ett enkelt och överskådligt sätt.


För att vara framgångsrik i rollen som verksamhetsstrateg hos oss har du mycket god samarbetsförmåga och ser värdet av samverkan med andra för att nå resultat. På myndigheten tillämpas ett teambaserat arbetssätt, ibland i projektform, som sträcker sig över de olika funktionerna. Du är därför en lagspelare och har lätt för att skapa förtroende och engagemang i samarbetet med övriga medarbetare och externa kontakter.


Vi värdesätter att du tillför en yrkesbakgrund som vidgar myndighetens perspektiv och gruppens gemensamma kompetens. Här avses såväl personliga erfarenheter som kunskaper och arbetslivserfarenhet. Vi är en liten myndighet med ca 20 medarbetare. Eftersom myndigheten fortfarande befinner sig i ett uppbyggnadsskede är det viktigt att du tycker om att bidra i utveckling och förändring. Vi kommer att värdera personliga egenskaper högt.


Anställningens omfattning och villkor
Arbetssättet på kontoret är organiserat i team som förutsätter att medarbetare är på plats i Gävle en stor del av tiden även om en del arbete kan bedrivas på distans, samtidigt som arbetet kan innebära resor inom och utanför Sverige (gäller normalläge efter den pågående pandemin då vi för närvarande följer FHM:s rekommendationer om distansarbete). Anställningen är tillsvidare och på heltid, med tillträde snarast. Myndigheten tillämpar provanställning på sex månader, erbjuder månadslön med individuell lönesättning och praktiserar förtroendearbetstid för samtliga anställda.


Så här gör du för att ansöka om jobbet
Välkommen med din ansökan bestående av CV och ett personligt brev senast den 1 oktober 2020. I den här rekryteringen samarbetar Myndigheten för Arbetsmiljökunskap med rekryteringsföretaget Compass. Ansök gärna så snart som möjligt eftersom vi hanterar ansökningarna löpande.
För mer information om rekryteringsprocessen, Myndigheten för arbetsmiljökunskap och om jobbet som verksamhetsstrateg är du varmt välkommen att kontakta ansvariga konsulter Hans Jansson på 073-461 36 03 eller Bo Bengtsson på 070-971 35 50. Facklig representant är Christer Gustafsson (SACO), 076-827 44 72.




Myndigheten för arbetsmiljökunskap strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. I rekryteringsprocessen har vi tagit ställning till samarbetspartners och annonsvägar och undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Sammanfattning

Postadress

Drottninggatan 9
GÄVLE, 80320

Liknande jobb


13 maj 2024

Konsultchef på Arlanda

Konsultchef på Arlanda

30 april 2024

Huvudansvarig program och event Society Expo - SE26

Huvudansvarig program och event Society Expo - SE26

26 april 2024