Vikarierande förvaltningsjurist till grundskoleförvaltningen

Vikarierande förvaltningsjurist till grundskoleförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Ref: 20201993  

Arbetsuppgifter
Vi söker nu dig som vill ta dig an uppdraget som förvaltningsjurist under ett år!

Som förvaltningsjurist ger du kvalificerad juridisk rådgivning till grundskoleförvaltningen, nämnden och chefer i frågor som främst rör skoljuridik, förvaltningsrätt, kommunalrätt, offentlighet, sekretess och angränsande rättsområden. Förvaltningsjuristen bistår också med kvalificerat rättsutredningsarbete.

I uppdraget ingår att ta fram och juridiskt säkra rutiner, dokument och riktlinjer. Du bevakar rättsutvecklingen inom relevanta rättsområden och initierar att förvaltningen och nämnden är uppdaterade på gällande bestämmelser. Förvaltningsjuristen svarar för utbildning av anställda och förtroendevalda inom skoljuridik, förvaltningsrätt och angränsande rättsområden. I uppdraget kommer du även att fungera som ett internt handläggningsstöd samt företräda nämnd vid förhandlingar och rättsliga processer. Att hantera remisser och bereda ärenden kan också komma att bli en del av dina arbetsuppgifter.

Du arbetar självständigt, men samarbetar främst med avdelningens andra förvaltningsjurist. Du kommer också att samarbeta med enhetschefen och de andra kollegorna på avdelningen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har juristexamen och erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning. Erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete i domstol eller liknande är meriterande. Likaså om du har erfarenhet av arbete med skoljuridiska frågor.

För att lyckas och trivas i uppdraget krävs goda kunskaper i skoljuridik, förvaltningsrätt och angränsande rättsområden. Det är också viktigt att du an analytisk, metodisk och har förmågan att kommunicera på ett tydligt och pedagogiskt vis. Du har lätt för att samarbeta och ett professionellt förhållningssätt till alla du möter.

Det är ett krav att du kan uttrycka dig mycket väl på svenska i både tal och skrift.

Välkommen med din ansökan!

 

Om arbetsplatsen
Avdelningen kvalitet och myndighet utgör en av fem övergripande stödfunktioner på grundskoleförvaltningen. Avdelningens uppdrag är att skapa förutsättningar för likvärdighet, rättssäkerhet och god måluppfyllelse för eleverna genom att ge kvalificerat stöd och råd till skolorna, förvaltningsledningen och grundskolenämnden. Genom att ta fram underlag för beslutsfattande och analys samt identifiera utvecklingsmöjligheter bistår avdelningen kvalitet och myndighet huvudmannen med att uppnå såväl nationella som kommunala mål. Syftet med vårt gemensamma arbete är att i alla delar bidra till att skapa varje elevs bästa skola. Avdelningen består av fyra enheter; kanslienhet, kommunikationsenhet, kvalitets- och utredningsenhet och skolplaceringsenhet.

Delta i skapandet av varje elevs bästa skola – du också!

Med respekt, engagemang och kreativitet skapar grundskoleförvaltningen de bästa förutsättningarna för alla medarbetare. Vi arbetar tillsammans i vårt övergripande uppdrag med att ge alla Malmös 30 000 elever samma möjligheter att lyckas och nå goda resultat i skolan. Gör skillnad tillsammans med 5 500 kollegor och var en del av grundskoleförvaltningens positiva utveckling!


I Malmö stad arbetar vi med respekt, engagemang och kreativitet för att utveckla Malmö. Vi har Sveriges viktigaste jobb. Hos Malmö stad finns framtidens arbetsplats. Här gör vi skillnad. Vi skapar en ekologiskt, ekonomiskt och socialt hållbar stad. Vill du vara med och påverka.

Information om tjänsten
Anställningsform: Vikariat
Omfattning: 100%
Antal tjänster: 1
Tillträde: Enligt överenskommelse

Övrigt
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med media-säljare, rekryteringssajter och liknande.

Malmö Stad strävar efter att medarbetarna ska avspegla den mångfald som finns bland befolkningen. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan tillgodose Malmöbornas behov.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansök nedan. Har du några frågor gällande tjänsten kontakta ovan nämnda kontaktpersoner.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Anders Färemo

Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros

Rekryteringskonsult Johanna Andersson

Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 september 2020
  • Ansök senast: 20 september 2020

Besöksadress

August Palms plats 1 20580 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


IMY rekryterar erfaren jurist

IMY rekryterar erfaren jurist

14 maj 2024