Adminstratör/Chefsstöd

Arbetsbeskrivning

Inom Karlstad pastorat, med ca 200 medarbetare, finns fem församlingar, tre stadsförsamlingar och två landsbygdsförsamlingar. Vidare finns också en kyrkogårdsförvaltning och en administrativ enhet. Karlstads pastorat leds av domprosten. Då vår nuvarande domprostsekreterare kommer gå i pension i sommar söker vi nu hennes ersättare.
I rollen som administratör/chefsstöd ingår två huvudsakliga inriktningar. Dels sekreterarskap i våra styrande politiska organ kyrkofullmäktige, kyrkoråd och arbetsutskott samt chefsstöd till domprosten.

Arbetet är en bred roll som bland annat innebär att du har sekreterarskapet i de möten som nämnas ovan. Sekreterarskap i andra möten kan också komma att ingå. Du har även ansvarar för att skicka ut kallelser, handlingar, fördela ut remissvar och arbetsuppgifter efter beslut mm. Du har hand om arvodesregisteraring och håller agendor och register ajour. Som chefsstöd åt domprosten sköter du bokningar, utskick, olika administrativa uppgifter, utredningar mm. Rollen i sin helhet kräver kunskaper och intresse av politiskt styrda organisationer och gärna kunskap om kyrkoordningen. Som person behöver du vara självständig och proaktiv, såväl som lyhörd och anpassningsbar.

Vi söker dig som har relevant utbildning, gärna eftergymnasial med inriktning mot offentlig rätt, eller annan erfarenhet/utbildning som vi bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet från att ha arbetet med sekreterarskap eller nämndadministration inom offentlig sektor. Du bör ha goda språkkunskaper i svenska och en god förmåga att formulera dig i tal och skrift. Det är en fördel om du har kunskap/kännedom om kyrkoordningen och Svenska kyrkans verksamhet. Att du delar Svenska kyrkans värderingar ser vi som en självklarhet.

Vi söker dig som trivs med att jobba administrativt, med service och som är intresserad av att jobba i en politiskt styrd organisation.
Du bör ha ett serviceinriktat och noggrant arbetssätt samt god social förmåga. Det är viktigt att du har en god samarbetsförmåga, men också att du trivas med att arbeta självständigt och har ett eget driv. Du bör kunna uttrycka dig väl i tal och skrift, samt vara en duktig administratör och van it-användare.
Tjänsten är en tillsvidareanställning, heltid, med start enligt överenskommelse.

Kontaktpersoner på detta företaget

Organist Kajsa Liljegren
054-14 19 33
Församlingsansvarig präst Niklas Grahn
054-14 19 11
Birgitta Wallin
0554-688098
Församlingsherde Pär Lundberg
054-141951
Församlingsherde Niklas Grahn
054-141911
Församlingspedagog Ulrika Lindberg-Gustafsson
054-141947
Förskolechef Carl-Johan Lindalen
054-141424
Domprostsekreterare Annika Wahlström
054-14 14 10
HR-chef Helena Strandberg
054-14 19 55
Församlingsherde Niklas Grahn
054-141911

Sammanfattning

Besöksadress

Västra Kyrkogatan 5
Karlstad

Postadress

Västra Kyrkogatan 5
Karlstad, 65224

Liknande jobb


28 augusti 2023

Chefssekreterare sjukhusledningen

Chefssekreterare sjukhusledningen

22 augusti 2023

Chefsassistent

Chefsassistent

21 augusti 2023