Beslutshandläggare till region norr, Umeå

Beslutshandläggare till region norr, Umeå

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?




Välkommen att söka jobb som Beslutshandläggare hos oss vid Enheten Sök Sydöstra Västerbotten vid Arbetsförmedlingen i Umeå
Gillar du att ge service, coacha, vara spindeln i nätet kopplat till beslutshantering? Då är du välkommen att söka jobb som Beslutshandläggare hos oss.

Vi är drygt 11 000 anställda i hela landet som jobbar mot samma mål: att stödja arbetssökande och arbetsgivare att hitta varandra. Vi är inne i en spännande utveckling med siktet på att bli en av landets modernaste myndigheter.

För att på bästa sätt ska kunna möta arbetssökandes behov söker vi nu Beslutshandläggare till enheten Sök Sydöstra Västerbotten med placering i Umeå. Tjänsterna är tillsvidareanställningar.

 

Arbetet som Beslutshandläggare
Våra huvudsakliga arbetsuppgifter på lokala arbetsförmedlingar handlar om anvisning till insatser hos fristående aktörer med målet att de ska samverka med våra kommuner kring både arbetsmarknadspolitiska insatser, utbildning och arbete.

Som Beslutshandläggare ansvarar du för anvisningarna till tjänsten rusta och matcha i nära samarbete med Arbetsförmedlare. Du fattar beslut om matchnings- och karriärvägledningstjänster och sköter delar av kundärendet under och efter tiden som kund är hos leverantören.

Du ingår i en beslutsprocess för att fatta arbetsmarknadspolitiska beslut om matchningstjänster, där du kontaktar kunder, förbereder beslut/föredragande, fattar beslut och dokumenterar beslut och godkänner utbildningsplaner. Du ingår i uppföljningsprocesser där du ansvarar för uppföljning av beslut enligt gällande rutiner och handläggarstöd.

Du behöver arbeta i flera systemstöd och har kontakt med kund via olika kanaler, som mail, telefon och chatt. För jobbet krävs det att du är en van användare av digitala kanaler och att du har goda kunskaper i och intresse för dokumenthantering.

Vi är en arbetsplats där vi stöttar varandra och hjälps åt att lösa frågor som uppstår. Du har alltid en kollega nära till hands när du behöver hjälp med något! Vårt ledarskap är nära och coachande och uppmuntrar till delaktighet, motivation och ansvarstagande. Vi främjar hälsa på arbetsplatsen och vill att du nyttjar ditt friskvårdsbidrag och friskvårdstimme.

 

Kvalifikationer
De grundläggande kraven för tjänsten är att du har:

- godkänd gymnasieutbildning
- minst 2 års arbetslivserfarenhet, med sammantaget arbete minst på 50 procent under sammanlagt två år, alternativt universitets-/högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system)
- mycket goda kunskaper i MS Office 365
- mycket goda kunskaper i svenska, det vill säga god förmåga att kommunicera i tal och skrift samt har god läsförståelse

 

Övriga meriter
Det är meriterande om du också har:

- erfarenhet av arbete som beslutshandläggare på Arbetsförmedlingen
- arbetslivserfarenhet av administrativa arbetsuppgifter från offentlig sektor och förståelse av god förvaltning

 

Vi söker dig som har följande färdigheter:

Du ska ha förmåga att arbeta utifrån givna regelverk och riktlinjer. Du ska också ha god förmåga att hantera information, se hur delar hänger ihop och ser din del i helheten. Du behöver god förmåga att analysera, planera, prioritera och dokumentera rätt saker i ditt arbete. Du ska kunna lyssna aktivt på kundens behov, vara serviceinriktad samt ha god samarbetsförmåga. Du har intresse för arbetsmarknadsfrågor, du håller dig uppdaterad med vad som händer på arbetsmarknaden, inom politiken och i omvärlden.

 

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier.
Det betyder att du som medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- tar ansvar för dina arbetsprestationer och ditt bidrag till helheten
- anpassar dig till förändring och oförutsedda händelser
- tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

 

Erbjudandet
Tjänsterna är tillsvidareanställningar på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Anpassning kan göras efter arbetsförmåga. Vid tillsvidareanställning tillämpar Arbetsförmedlingen 6 månaders provanställning om du inte redan är anställd på myndigheten. Placeringsort är Östersund.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

 

Ansökan
Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Sista ansökningsdag är 2021-11-12. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet, ett personligt brev samt intyg som stärker att du har de kvalifikationer vi söker efter. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor elektroniskt. 

Våra rekryteringsprocesser är evidensbaserade, vilket gör att tester kan förekomma i rekryteringen.

 

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Servicekoordinator - Scanjet i Sjöbo

30 november 2023

Administrativ koordinator

Administrativ koordinator

15 december 2023

Lotsplanerare, Gävle

Lotsplanerare, Gävle

13 december 2023