Biträdande enhetschefer till hemtjänsten i Bromma

Biträdande enhetschefer till hemtjänsten i Bromma

Arbetsbeskrivning

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.



Vill du vara med på resan att forma Brommas hemtjänst till en verksamhet i framkant?  En verksamhet som vässar kvalitén och tar ytterligare steg in i framtiden genom nyttjandet av digital teknik? Nu söker vi biträdande enhetschefer som vill vara med och bidra till den fortsatta utvecklingen av hemtjänsten.

Välkommen till Brommas Hemtjänst

Brommas kommunala hemtjänst har tidigare bestått av tre enheter, med varsin enhetschef.

Totalt arbetar här cirka 180 medarbetare och verksamheten omfattas av för närvarande cirka 700 omsorgstagare. Vår värdegrund bygger på ord som helhetstänkande, öppenhet, respektfullt bemötande och ansvar.

För att bättre kunna svara upp mot förväntningarna att bli en modern, kvalitetssäkrad och framåtlutad hemtjänst har verksamheten omorganiserats. Ny organisation gäller från och med den 1 januari 2022. Istället för tre enheter har en gemensam enhet bildats, med tre geografiska områden. Enheten kommer att ledas av en enhetschef med två biträdande enhetschefer inom respektive område, det vill säga totalt sex biträdande enhetschefer.

Nu rekryterar vi till ett par av de biträdande enhetschefsrollerna, och söker dig som tillsammans med enhetschefen och resterande chefskollegor vill anta det spännande uppdraget att fortsätta utveckla verksamheten.

Beskrivning av rollen

Som biträdande enhetschef kommer du tillsammans med ytterligare en biträdande enhetschef leda ett av de geografiska områdena inom enheten. Ansvarsfördelningen utformar du tillsammans med din chefskollega. Du har personal- och arbetsmiljöansvar samt budgetansvar inom ramen för enhetschefens budgetansvar. Du är direkt underställd och rapporterar till enhetschef.

Du ingår i ledningsgruppen för hemtjänsten där ni under ledning av enhetschef tillsammans formulerar enhetens inriktning och mål samt följer upp besluten.

Arbetsgruppen du leder består i dag av cirka 25-40 medarbetare beroende på vilket hemtjänstområde du tillhör och vilken arbetsgrupp du leder. Medarbetarna består av undersköterskor och vårdbiträden som arbetar dag- och kvällstid, måndag till söndag, samt samordnare. Ditt fokus är att kunden ska få insatserna som den beviljats i enlighet med gällande lagstiftning och förordningar, samt utifrån den nationella värdegrunden för äldreomsorgen. Du ansvarar för att tillsammans med enhetens samordnare och medarbetare planera, följa upp och utvärdera insatserna hos våra kunder i syfte att nå en hög kvalitet och effektivitet.

Nattinsatser utförs i dag av ett annat geografiskt hemtjänstområde inom egen regi och du ansvarar då för att den löpande kontakten och informationen gällande kunder och insatser fungerar. Du ser till att det finns en gemensam förståelse av uppdraget samt understödjer och uppmuntrar medarbetarnas arbete i denna riktning.

Genom ett nära och tillgängligt ledarskap på plats i verksamheten skapar du goda förutsättningar för alla medarbetares utveckling, lärande och arbetsglädje. Du är en viktig del i att vår arbetsplats är attraktiv så att vi kan rekrytera, utveckla och behålla den kompetens som krävs. I rollen som arbetsgivarrepresentant månar du även om en god facklig samverkan.

Kvalifikationer

Vi söker dig som har

- Adekvat högskoleutbildning, exempelvis med inriktning mot socialt arbete eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- aktuell praktisk erfarenhet av operativ arbetsledning inom äldreomsorgen på utförarsidan
- ingående kunskaper om tillämpliga lagar, förordningar, föreskrifter och allmänna råd
- erfarenhet av att driva systematiskt kvalitativt utvecklingsarbete
- hög digital mognad med vana att arbeta i ett flertal system.

Det är meriterande om du har

- erfarenhet av operativ arbetsledning från hemtjänst
- erfarenhet av budgetarbete.

Personliga kompetenser

Som biträdande enhetschef är du mål och resultatorienterad och strävar alltid efter att säkerställa kvaliteten i arbetet med brukarna. Du har en stark vilja att utveckla och förbättra med förmåga att entusiasmera medarbetarna till att prova nya arbetssätt, nå uppställda mål och ta ansvar. Du kommunicerar tydligt både skriftligt och muntligt och säkerställer att förväntningar är klara. Du har en helhetssyn och ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Då du i din roll samverkar med många människor behöver du vara bra på att samarbeta och bygga och bibehålla professionella relationer. Att arbeta för ett öppet arbetsklimat, en tillåtande kultur och respektfullt bemötande är en självklarhet för dig.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet, engagemang och motivation för tjänsten.

Välkommen med din ansökan!

Vi erbjuder dig

Som chef i Bromma erbjuds du chefsintroduktion samt utbildningsinsatser och seminarium inom aktuella verksamhets- och personalfrågor. Vi tillämpar flextid, sommar- och vinterarbetstid samt olika friskvårdsinitiativ. Som anställd inom Stockholm Stad har du dessutom tillgång till ett kraftigt subventionerat medlemskort till stadens kommunalt drivna simhallar och utomhusbassänger. Vi har även förmånliga priser hos flera gymkedjor. Naturligtvis har vi även friskvårdsbidrag som vi hoppas att du använder!

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.



Vi ser mångfald som berikande och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion , funktionsnedsättning eller ålder.



Webbplats: start.stockholm

Kontaktpersoner på detta företaget

Taina Huhtala/Enhetschef
08-508 065 30
Mats Holmström/HR-konsult
08-508 117 35

Sammanfattning

Besöksadress

Gustavslundsvägen 151 G, Bromma
None

Postadress

Gustavslundsvägen 151 G, Bromma
Stockholm, 10642

Liknande jobb


Enhetschef hemtjänst

29 april 2024