Ekonom

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen i Kronobergs län är en av 340 statliga myndigheter. Vi är direkt underställda regeringen och arbetar med många olika uppgifter inom natur och miljö, landsbygd och samhällsutveckling. Vi samverkar med statliga myndigheter, region, kommuner, näringsliv och organisationer i länet och verkar för att nationella mål får genomslag regionalt. Vi arbetar med hållbar utveckling i ett Kronoberg för alla. Länsstyrelsen leds av landshövdingen som är myndighetschef. Vi är ca 200 medarbetare inom olika verksamhetsområden, där vi på olika sätt är samhällsbyggare, kunskapsförmedlare och rättsgaranter. För oss är det viktigt att statens värdegrund och vår vision om att vara ett föredöme är levande och tar oss framåt i vårt sätt att tänka och agera. Vägen till visionen går genom våra fyra strategier; Bygga en modern mänsklig myndighet…Med fokus på dem vi är till för…Genom ett tvärsektoriellt arbetssätt…Tillsammans med andra.

Vi söker dig som är nyfiken på att arbeta med ekonomifrågor inom en statlig myndighet. Du kommer att tillhöra ekonomifunktionen, där vi idag är fyra medarbetare. Vi förstärker nu vår ekonomifunktion med ytterligare en medarbetare. Ekonomifunktionen ingår i stabsenheten tillsammans med HR-funktionen, rätts- och diariefunktionen och kommunikations- och servicefunktionen. På stabsenheten arbetar ett 30-tal medarbetare.

På ekonomifunktionen arbetar vi i en integrerad lösning för bokföring, redovisning och bokslut och de flesta flödena av underlag är elektroniska och hanteras via olika portallösningar. Vi arbetar i UBW för redovisning och Visma Proceedo för fakturahantering. Vi samarbetar med flera externa parter kring vår ekonomihantering. Alla länsstyrelserna har tillsammans en gemensam systemförvaltning och är anslutna till Statens Servicecenter för vissa tjänster.


ARBETSUPPGIFTER
I din roll vanligt förkommande arbetsuppgifter i vår grundbokföring, såsom bokföring av inkomster, fakturering m.m. Du arbetar även självständigt med avstämningar och utredningar av underlag, så att redovisningen håller en bra kvalitet. Vi har en omfattande projektverksamhet och det ingår att strukturera, ta fram underlag för projektredovisning m.m. En viktig del är vår koncernrapportering där vi vid olika datum ska rapportera underlag. Vår redovisning är till stora delar elektronisk med flera olika system för inläsning av transaktioner. En uppgift är att arbeta med att utveckla och införa olika elektroniska lösningar för bl.a. fakturor och beställningar. Du bidrar till att skapa förståelse för systemen och redovisningen i organisationen. Du möter organisationen och förklarar på ett enkelt sätt ekonomiska förhållanden. Du deltar i informationsmöten mellan länsstyrelserna och samverkar med våra externa parter där du representerar vår myndighet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har universitets- eller högskoleexamen inom ekonomiområdet eller annan utbildning och erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har flerårig erfarenhet av liknande arbetsuppgifter. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta i affärssystem för redovisning, utdata och elektronisk flödeshantering.

Vi fäster vikt vid personliga egenskaper som förmågan att skapa förtroende och delaktighet. Som person är du stresstålig, driven och tar egna initiativ. Du är servicemedveten och trivs med rollen att möta och ha kontakt med andra medarbetare i organisationen. Du är analytisk och har lätt för att se samband mellan olika system, redovisningsstrukturer och rutiner. Du arbetar självständigt och systematiskt mot verksamhetens mål.

Du bör ha erfarenhet av att arbeta med elektroniska flöden och integrerade affärssystem. Goda kunskaper om det regelverk som omger redovisning och en vana att själv söka fram och tillämpa relevant information är en förutsättning.

Följande kunskaper/erfarenheter är meriterande:
- Erfarenhet av statlig redovisning och offentlig verksamhet
- Kunskaper om och erfarenhet av att arbeta i och administrera i affärssystem, t.ex. UBW och Elektroniska flöden såsom Visma Proceedo


ÖVRIGT
Hos oss är det viktigt att alla känner sig välkomna och värdefulla. Förutom viktiga arbetsuppgifter ser vi kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid som en självklarhet. Vi gillar olika, välkomnar mångfald och ser kunskaper i minoritetsspråk som värdefullt.

Vi tillämpar 6 månaders provanställning.

Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras. I dessa fall ska säkerhetsprövningen vara godkänd innan tillsättning.

Som tillsvidareanställd är du krigsplacerad på Länsstyrelsen i Kronobergs län.

Vi undanber oss vänligt alla erbjudande om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Johanna Martin
010-2237000
Carin Karlsson
010-2237000
Sara Lamme
010-223 70 00
Eva Nilsson
010-223 70 00
Per-Anders Persson
010-223 70 00
Stefan Carlsson
010-223 70 00
Fredrik Holm
010-223 70 00
Anders Joelsson
010-223 70 00
Kerstin Carlsson
010-223 70 00
Kommunikationsansvarig Johanna Martin
010-2237000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Kronobergs län
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 mars 2020
  • Ansök senast: 3 april 2020

Besöksadress

Kungsgatan 8 35186 VÄXJÖ
None

Postadress

Kungsgatan 8
VÄXJÖ, 35186

Liknande jobb


3 maj 2024

2 maj 2024

Investeringsplanerare

Investeringsplanerare

26 april 2024

Investeringsplanerare

Investeringsplanerare

26 april 2024