Enhetschef för bemanningsenheten

Enhetschef för bemanningsenheten

Arbetsbeskrivning

Förändringsresan har påbörjats, nu behövs du!
Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldre- och handikappomsorg, hemsjukvård samt kostenhet och har drygt 1 000 medarbetare. Den största gruppen medarbetare består av vårdpersonal som undersköterskor, personliga assistenter, sjuksköterskor och kockar. 

För bästa omvårdnad och service behövs en flexibel bemanning med kompetent personal, dygnet runt, året runt. År 2010 skapades en bemanningsenhet med uppdrag att säkerställa förvaltningens behov av kompetenta medarbetare för tillfälliga uppdrag och att kvalitetssäkra den ordinarie bemanningen utifrån heltidsavtalet. Bemanningsenheten präglas av en hög servicenivå i korttidsrekrytering, bemanningsfrågor, schemaläggning - och samplanering.

Nu vill vi ta ytterligare steg och utveckla vår bemanningsenhet, vi vill bli ännu mer moderna och effektiva, vi vill skapa ännu mer värde för verksamheterna, vi vill satsa på digitalisering och ta höjd för att attrahera, rekrytera, utveckla och behålla medarbetare för att säkra förvaltningens framtida personal- och kompetensförsörjning.


Vad innebär jobbet för dig?

Som enhetschef på bemanningsenheten är ditt huvudansvar att leverera rätt kompetens till rätt plats i rätt tid så att både dina medarbetare och verksamheterna blir nöjda. Det är en utåtriktad roll där du har mycket kontakt med de olika verksamheter som du arbetar mot. Du har chefs- och ledaransvar för positiva problemlösande bemanningsadministratörer, medarbetare i personalpool och timvikarier.

Förvaltningen är inne i en digitaliseringsresa och detta omfattar även hur vi utvecklar processer och arbetssätt för vår personal- och kompetensförsörjning. Vi vill därför att du är trygg med den tekniska utvecklingen och att du håller dig kontinuerligt uppdaterad på utvecklingen inom kompetensförsörjning för att leda medarbetarna in i framtiden. Enheten har systemansvar för individuell arbetstidsplanering i Heroma och Time Care Pool. Rekrytering sker i Reach Mee och kompetensutveckling registreras i WinLas.

I dina arbetsuppgifter ingår ansvar för verksamhetsplanering, utveckling och uppföljning. Du leder arbetet enligt kommunens mål och riktlinjer och ser till att gällande lagar och avtal följs. Du ska vägleda och finnas nära din personal. Du arbetar även med stragiska uppdrag för hela förvaltningen. Dina närmaste kollegor arbetar som chefer för kansli-, bistånds- och kostenhet. Du rapporterar närmast till verksamhetschef.

Vad ska du ha med dig i ryggsäcken?

Du har en högskoleutbildning med inriktning mot HR, eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Gärna arbetat som chef inom kompetensförsörjning och bemanning.

Kunskaper i och vana att använda IT-stöd och ha förmåga att använda verktyg och system för bland annat uppföljning och statistik. Kunna uttrycka dig tydligt i tal och skrift på svenska.

Dina personliga egenskaper har stor betydelse för vår framgång och vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet. Chefsrollen är en förtroendeställning. Det innebär att du som chef ska vara en god företrädare för Ludvika kommun, såväl inom som utom organisationen, och en förebild för medarbetarna.

Du känner engagemang för att arbeta i en verksamhet som ständigt befinner sig i förändring, och du ser din roll som förändringsledare på din enhet och för helheten inom Ludvika kommun.

Du har en god självinsikt och trygghet i ditt ledarskap. Du har lätt för att kommunicera med andra.

Vi ställer höga krav på ditt goda och modiga ledarskap som inspirerar, stöttar och engagerar dina medarbetare till att utföra ett bra arbete.

Som ledare tar du initiativ, prioriterar och skapar struktur.

Du har en positiv inställning, engagemang, lust och vilja till att leda och vidareutveckla en verksamhet som befinner sig i kontinuerlig förändring.

 

Anställningsvillkor

Tjänsten är på heltid med tillträde så snart som möjligt.

Kontaktperson

Verksamhetschef Cecilia Vestergaard 0240-868 30

Arbetstagarorganisation

Ledarna 0240-86000 (kommunens växel)

Vision 0240-86000 (kommunens växel)

Ansökan

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast 22 juni 2021.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringsystem. Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonsering- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ludvika kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 juni 2021
  • Ansök senast: 23 juni 2021

Besöksadress

Gullregnsvägen 16
None

Postadress

Ludvika kommun
Ludvika, 77182

Liknande jobb


Enhetschef Äldreomsorgen

Enhetschef Äldreomsorgen

11 april 2024

Enhetschef Äldreomsorgen

Enhetschef Äldreomsorgen

11 april 2024

3 april 2024