Enhetschef Skoga äldrecentrum

Enhetschef Skoga äldrecentrum

Arbetsbeskrivning

Vilka är vi på Skoga äldrecentrum?

Skoga äldrecentrum är ett kommunalt äldreboende med 100 boende och med ca 120 anställda. Vi erbjuder vår personal en varierande arbetsplats där du får chansen att arbeta med frågor såsom; somatisk omsorg, demenssjukdom, växelvård och korttidsplatser. Vi brinner för det vi gör och sätter stor ära i att göra ett bra arbete. På Skoga äldrecentrum utgår vi från en salutogen värdegrund och fokuserar på vad som är meningsfullt för den boende ur ett hälsoperspektiv.

Så här berättar Eva Lindblom som arbetar som kvalitetsansvarig sjuksköterska på Skoga om hur det var när hon började på Skoga:  Mitt första intryck av Skoga när jag började för 1½ år sedan var det välkomnandet jag fick. Jag kom in i entrén och det var någon som såg mig, frågade mig vem jag sökte, frågade om jag ville ha lite kaffe osv. Alla som gick förbi hejade och log.

Vi är ett profilboende med trädgård, natur och utevistelse. Vårt äldreboende ligger vackert beläget vid Ulvsundasjön med egen trädgård och stor terrass i Huvudsta. Utsikten och den familjära stämningen hos oss bidrar i hög grad till att vi känner glädje när vi går till arbetet.

Vi erbjuder våra boende en omväxlande vardag då vi har kontinuerliga senioraktiviteter, motionsträning och trädgårdscafé. Vi strävar alltid efter att bli bättre i vårt arbete och arbetar med alla former av avvikelser för att ta fram förbättringsområden. Ett par kvällar i veckan kommer ett liveband och övar för att 2 gånger/år ha framträdande för våra boende.

Vi är en arbetsplats som består av en blandad arbetsgrupp gällande ålder och etnicitet och det anser vi är viktigt för vår kompetensutveckling. Här är arbetsglädjen stor, tillsammans värderar vi delaktighet och engagemang högt och det i sig för med sig en känsla av trygghet och gemenskap hos oss på Skoga.

Arbetsuppgifter och ansvarsområden

Du ansvarar för att planera, utveckla och följa upp verksamheten kvalitetsmässigt. Du förväntas driva förändringsarbetet i verksamheten med syfte att främja kvalitet på vård- och omsorg och kompetensutveckling hos personalen. Personalansvar för teamet är en viktig del av tjänsten och du arbetar för personalens delaktighet i förändringsarbetet. Arbetet som enhetschef präglas av att främja en god kontakt och samarbete med anhöriga. Som enhetschef ansvarar du för 28 boende, varav 12 omvårdnadsplatser och 16 demensplatser, samt 1 sjuksköterska och 28 omvårdnadspersonal + paramedicin som består av 2 sjukgymnaster och 2 arbetsterapeuter.

Avseende bemanning av personal har du stor hjälp av verksamhetsassisten på Skoga. Enhetschefen rapporterar till verksamhetschefen på Skoga och du sitter med i Skogas ledningsgrupp tillsammans med övriga två enhetschefer, en kvalitetsansvarig sjuksköterska samt verksamhetschefen.

Din profil

Vi söker dig som är utbildad arbetsterapeut, sjukgymnast, socionom, beteendevetare eller legitimerad sjuksköterska. Tidigare erfarenhet som chef på ett vård- och omsorgsboende är meriterande. Du är en god kommunikatör som kan planera och organisera ditt och dina medarbetares arbete och förstår att leda och utveckla verksamheten med utgångspunkt från mål och visioner och egen delaktighet i det operativa arbetet. Du som chef förstår att skapa förutsättningar för samarbete, arbetsglädje, motivation, delaktighet och engagemang.

Som person har du en naturlig förmåga att leda andra genom att inspirera ditt team och tillvarata medarbetarnas kompetens och kreativitet. Andra viktiga egenskaper för att lyckas i rollen är utvecklingsinriktad, flexibel och van att arbeta självständigt och ta egna initiativ. Du är en tillgänglig ledare och i högsta grad delaktig i dina medarbetares vardag. Du ser kommunikation och möten med människor som kärnan i all verksamhet. Du är lyhörd och inger förtroende, är en bra relationsbyggare som kan anpassa ditt bemötande till olika personer. Tjänsten kräver god svenska i tal och skrift och att du har god administrativ förmåga.

Ansökan

Tjänsten är en tillsvidaretjänst på heltid.

Sista ansökningsdag är 24 augusti och intervjuer kan komma att ske under annonseringsperioden. 

Rekryterande chef är Anna Banach och nås på 08-746 17 43.

Fackliga kontaktpersoner är Marika Lindhagen (Vision), tel 08-746 15 48 samt Marie Swärd- (Kommunal), tel 08-746 16 90.


I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.

Omvårdnadsförvaltningen ansvarar för äldreomsorgen samt omsorg om personer med funktionsnedsättning. Verksamheten drivs genom privata entreprenörer eller i Solna stads regi och vår uppgift är att hjälpa människor till ett tryggt, självständigt och värdigt liv.

Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Solna Stad
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 22 juli 2020
  • Ansök senast: 24 augusti 2020

Liknande jobb


Enhetschef hemtjänst

29 april 2024