Erfaren verksamhetsutvecklare för utredningsanalys/kontroll

Erfaren verksamhetsutvecklare för utredningsanalys/kontroll

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och lösa en av de största samhällsutmaningarna? Trivs du i en miljö av innovationsanda, framåtdriv och starkt samhällsengagemang? Välkommen att söka dig till statens mest spännande start up - Utbetalningsmyndigheten!

Hos oss får du vara med och bygga upp en ny myndighet från grunden och bidra till att förhindra välfärdsbrott och därigenom den organiserade brottslighetens framväxt. Du kommer få en arbetsgivare som månar om din utveckling och ger dig stort eget ansvar och mandat. Med hjälp av teknik i framkant, innovativa arbetssätt och en bred palett av kompetenser kommer du vara en del av en unik spjutspetsförmåga i det offentliga Sverige.

Om Utbetalningsmyndigheten
Den 1 januari 2024 inrättas Utbetalningsmyndigheten och är en del av en omfattande kraftsamling för att förhindra och motverka organiserad brottslighet och välfärdsbrott. Myndighetens uppdrag är att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar från välfärdssystemen. Detta kommer göras genom dataanalyser och granskningar av välfärdsutbetalningar samt genom att ansvara för att välfärdsutbetalningar och utbetalningar från skattekontot kan genomföras till vardags, i kris och i krig.
Läs mer här: Inrättande av Utbetalningsmyndigheten - Regeringen.se.

Ansvar och arbetsuppgifter
Tjänsten som erfaren verksamhetsutvecklare är placerad på avdelningen dataanalys och granskning. Inledningsvis kommer du att leda och delta i olika aktiviteter för att bygga upp en rättssäker och effektiv granskningsfunktion. Det innebär bland annat att ta fram processer, rutiner, driva metodutveckling och ställa krav på it-verktyg. Uppbyggnad av samarbete med andra funktioner på myndigheten samt med andra myndigheter kommer att vara en särskilt prioriterad aktivitet. Du kommer även få handleda och introducera kollegor samt säkerställa att utredningar och bedömningar uppfyller kraven på kvalitet, rättsenlighet och effektivitet. När myndigheten inlett sitt arbete kommer du även att leda utredningar om misstänkta felaktiga utbetalningar och fortsätta att leda olika utvecklingsaktiviteter.

Vi söker dig som:
. Har samhällsvetenskaplig utbildning, annan relevant utbildning eller kvalifikationer som vi bedömer likvärdiga.
. Har minst två års erfarenhet av kontrollarbete, utredningar-, underrättelsearbete eller liknade uppgifter och goda kunskaper om utredningsprocesser och metoder.
. Har goda kunskaper om felaktiga väldfärdsutbetalningar, bedrägerier, ekonomisk brottslighet eller liknade område
. Har minst två års erfarenhet av att leda och delta i förändrings- och utvecklingsarbete.
. Har erfarenhet av att samarbeta med många olika aktörer
. God förmåga att formulera dig i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du:
. Har erfarenhet av analysverktyg såsom exempelvis iBase, Analyst's Notebook, Visual analytics, Palantir, Datawalk eller likande.
. Har erfarenhet av att arbetsleda medarbetare eller kollegor.
. Har erfarenhet från utrednings- eller underrättelsearbete mot organiserad eller erfarenhet av arbete mot bedrägerier inom bank- och finanssektorn.
. Har god kunskap om välfärdssystemen.

Egenskaper
Myndighetens första år kommer präglas av uppbyggnad och etablering av myndighetens verksamhet, varför arbetet ställer stora krav på att du kan formulera idéer och lösningar som du och dina kollegor sedan omsätter i praktiken. Det ställer också krav på att du klarar av att ta initiativ, fatta beslut och agera även om förutsättningarna inte är helt klara. Du har ett mycket starkt driv och engagemang för utveckling och i arbetet står du för nytänkande och kommer ofta med idéer och nya angreppssätt.

God samarbetsförmåga är en självklarhet. Du är välformulerad, engagerad, lyssnar och är mottaglig för idéer och argument från andra. Du är också pedagogisk och bra på att anpassa dig efter situationen.
Du är bra på att leda, samordna, skapa engagemang och delaktighet med ett tydligt fokus på att nå mål och resultat. Du tar ansvar för dina uppgifter, visar gott omdöme och kan arbeta självständigt. Det innebär att du kan strukturera angreppssätt, ta initiativ, sätta i gång aktiviteter och driva processer framåt.

Arbetet ställer även krav på god analysförmåga med vana att bearbeta och analysera olika och omfattande informationsmängder och göra väl balanserade avvägningar. En rättssäker verksamhet kräver att du är kvalitetsmedveten, noggrann men också snabb och effektiv. Du arbetar för att leva upp till mål och kvalitetsstandard.

I din roll kommer du behandla känsliga och sekretessreglerade uppgifter vilket ställer höga krav på hantering och säkerhetsmedvetande. Du baserar ditt förhållningssätt på den statliga värdegrunden.
Vi fäster stort avseende vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Tjänstgöringsorten är i Stockholm. Myndigheten kommer att finnas i moderna lokaler i närheten av Gullmarsplan. Befattningen är placerad i säkerhetsklass vilket kräver svenskt medborgarskap. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Du kan komma att krigsplaceras på myndigheten. Resor i tjänsten kan förekomma.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta tillträdande avdelningschefen Gabriella Bremberg på telefon 08-405 1345. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Vi kommer genomföra intervjuer löpande.

Kontaktpersoner för de fackliga organisationerna är Martina Jansson (Saco-S) telefon 010-3037653, Helen Thornberg (Seko) telefon 08-7914132 och Cinnika Lögdqvist (ST) telefon 072-21440005.

Tillträde den 1 januari 2024 eller enligt överenskommelse.

Välkommen med din ansökan senast 13 augusti 2023.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet Stockholm
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 juni 2023
  • Ansök senast: 1 augusti 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Driven projektledare till framtidens socialtjänst

Driven projektledare till framtidens socialtjänst

12 januari 2024

Utvecklingsledare Idrott

Utvecklingsledare Idrott

12 januari 2024

Processledare för projekt Hållbar samhällsomställning

Processledare för projekt Hållbar samhällsomställning

11 januari 2024

Utvecklingsstrateg, Förskole- och grundskoleförvaltningens kansli

Utvecklingsstrateg, Förskole- och grundskoleförvaltningens kansli

10 januari 2024