Kanslichef Socialförvaltningen Hisingen

Kanslichef Socialförvaltningen Hisingen

Arbetsbeskrivning

Socialförvaltningen Hisingen är en del av socialtjänsten i Göteborgs Stad. Vi är en av fyra socialförvaltningar. Vi arbetar målmedvetet för att skapa en bättre vardag för invånarna på Hisingen.
Vi erbjuder stöd inom individ- och familjeomsorg, socialjour, hjälp vid missbruk och i integrationsfrågor. Vi arbetar även med fritidsverksamhet samt förebyggande arbete kring till exempel folkhälsoarbete, samhällsplanering, lokalt trygghetsarbete och integrationsfrågor.
Vill du ha ett viktigt och meningsfullt arbete där vi alla tillsammans utvecklar socialförvaltningen Hisingen där "vi är ett starkare ord än jag". Välkommen med din ansökan!

ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara med och bygga upp vår nya kanslienhet?
Socialförvaltningen Hisingen söker nu en kanslichef till vår nya enhet. Enheten består av nämndsekreterare, arkivarier, arkivassistenter, arkivredögörare och registrator.

Tjänsten som kanslichef har stor variation i arbetsuppgifter med goda möjligheter att påverka och bidra till en modern offentlig förvaltning. Du kommer att mötas av stimulerande utmaningar varje dag, och du kommer att mötas av medarbetare, kollegor och förtroendevalda som tillsammans skapar en bra service för våra medborgare. I rollen som kanslichef ansvarar du för att prioritera enhetens övergripande arbete och uppdrag, att driva och samordna verksamhetsutvecklingen inom ärendehantering, nämndprocessen och arkiv.

Du ansvarar för att det finns effektiva rutiner och processer för ett rättssäkert nämndsarbete, samt säkerställer dess kontinuerliga utveckling. Du ska ha erfarenhet av att ha arbetat med organisationsutveckling där du till exempel har förändrat arbetsprocesser och arbetssätt. Du kommer att vara arkivansvarig, vilket innebär att du tillämpar de bestämmelser och anvisningar som rör arkivvård och bevakar att arkivreglementen följs. Du har ansvaret att samordna arbetet med styrande dokument som rör arkiv- och informationsförvaltning såsom exempelvis dokumenthanteringsplan och arkivbeskrivning, och se till att dessa är aktuella.

I din roll ingår också att leda arbetet kring socialtjänstens personakter ihop med fem andra förvaltningar inom Göteborgs Stad.
Som kanslichef har du personal-verksamhet- arbetsmiljö- och budgetansvar.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en relevant akademisk utbildning där minst 60 högskolepoäng arkivvetenskap ingår.
Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av ledarskap. Det är meriterande om du har erfarenhet av nämndadministration i en politiskt styrd organisation. Socialnämndens verksamhet är till stor del lag- och regelstyrd så vi ser gärna att du har kunskaper och erfarenheter av socialtjänstens lagstiftning. Det är meriterande om du kunskap om ärende- och informationshantering inom offentlig förvaltning.

Du är prestigelös och uppskattar både nära samarbete och att arbeta självständigt. Du har en förmåga att skapa ordning och reda och struktur. Du är en närvarande, lyhörd och kommunikativ ledare som ger stöd när det behövs, och uppmuntrar till delaktighet och ansvarstagande. Du är ansvarsfull och tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens bästa i fokus. Du kan överblicka ditt eget ansvarsområde samt sätta den egna verksamhetens betydelse i ett större sammanhang och visar intresse för att samverka i för att skapa mervärde. Du tar hänsyn till olika informationskällor och perspektiv samt kan anpassa andras idéer till den egna verksamheten. Du är mån om att ditt arbete blir korrekt och grundligt utfört samtidigt som du inte lämnar någonting åt slumpen. Du har förmåga att ha fokus på detaljer och följer upp ditt arbete för att säkerställa att det håller en hög kvalitet.

Artiklar i detta ämnet

  1. Bra ledare som chef

Sammanfattning

Liknande jobb


Sektionschef samordning

Sektionschef samordning

19 april 2024

27 mars 2024

15 februari 2024