Kanslichef till Socialförvaltningen

Kanslichef till Socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med om en spännande resa och bidra till utvecklingen av vår organisation? I januari 2023 inrättas en socialförvaltning i Örebro kommun och till socialförvaltningen söker vi nu en kunnig, erfaren och driven person som ska axla rollen som förvaltningens övergripande kanslichef. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter!

Om tjänsten

Örebro kommun genomför en omorganisation på nämnd- och förvaltningsnivå med start 1 januari 2023. Antalet nämnder inom det sociala välfärdsområdet minskas från fem till tre. De tre nämnderna blir Vård- och omsorgsnämnden, Funktionsstödsnämnden och Socialnämnden. Samtidigt inrättas en Socialförvaltning med cirka 5000 anställda som stöttar de tre nämnderna. Socialförvaltningen kommer att arbeta på uppdrag och med att verkställa beslut för de tre nämnderna.

Förvaltningen har tre områden som svarar mot respektive nämnd - Vård och omsorg, Funktionsstöd och Individ- och familjeomsorg som leds av en områdeschef per område. Det finns privata utförare inom samtliga områden. I förvaltningen inrättas också ett förvaltningsövergripande kansli med uppdrag att stötta förvaltningsdirektören och områdescheferna i deras uppdrag samt att samordna förvaltningens områden.

Kansliet kommer att vara ett nav i förvaltningens utvecklingsresa emot en förvaltning i syfte att leverera sammanhållen kvalitet för Örebros medborgare. Kansliet leds av en kanslichef som är direkt underställd förvaltningsdirektören och sitter i dennes ledningsgrupp. Kansliets utformning är ännu inte helt fastställd och kanslichefen kommer att ha möjlighet att påverka denna. Kanslichefen kommer också att ha en stor del i att bygga upp och leda kansliets förvaltningsövergripande arbetssätt, arbeta med förändringsledning, verksamhetsutveckling och samordning av processer och rutiner. Inom kansliet finns även enhetschef(er) som leds av dig. De stödfunktioner som inryms i avdelningen är bland annat verksamhetsutvecklare/planerare, verksamhetsuppföljning och verksamhetsnära IT-resurser. 

Huvudsakliga arbetsuppgifter

• leda och hålla ihop de stödfunktioner och enhetschefer som inryms inom avdelningen
• ansvara för samordning av resurser som arbetar för Socialförvaltningen men som tillhör kommunstyrelseförvaltningen; exempelvis nämndadministration, ekonomi, HR och kommunikation
• fokus på verksamhetsnära utveckling, planering och samordning
• inledningsvis ha till uppdrag att tillsammans med förvaltningsdirektör och andra medarbetare utveckla den nya förvaltningen så att förvaltningen svarar an till det uppdrag som förvaltningen fått av politiken  
• budget-, verksamhet- och personalansvar

Kompetenskrav

• akademisk högskole-/universitetsexamen om minst 180 hp inom område som arbetsgivaren finner lämplig
• flerårig erfarenhet av förvaltningsövergripande ledning och styrning
• flerårig erfarenhet av kvalitetsarbete, projektledning och processkartläggning

Förutom det är du en stabil person och vi tror att det underlättar om du har en god kombination av humor, civilkurage och hjärta. Med ovan sagt är det viktigaste att du brinner för verksamhetens frågor och delar en envis tro på att göra skillnad till det bättre för de människor kommunen är till för. För det är vad Örebro kommun tror på.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrigt meriterande

• erfarenhet av att leda övergripande stödfunktioner
• kunskap och erfarenhet om förändringsledning
• god erfarenhet av nämndarbete och dess mål och budgetprocess
• utbildning innehållande ledarskap- och organisationsvetenskap eller motsvarande
• erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation

Omfattning och tillträde
Anställningsform: tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100%

Tillträde: enligt överenskommelse

Antal tjänster: 1

Om arbetsplatsen
I Örebro bor drygt 150 000 människor. Befolkningstillväxten är hög och kommunen är landets sjätte största. Örebro stad kan ses som 'Den lilla storstaden' och expanderar ständigt.

Socialförvaltningen är en driftsförvaltning som, inom sitt ansvarsområde, ska leverera och utföra vård, stöd och service, till kommunens medborgare på ett kostnadseffektivt sätt och med god kvalitet. Målet är nöjda medborgare som får den vård och omsorg de är i behov av. Förvaltningen ska också säkra ett förebyggande arbete inom sitt ansvarsområde. Detta alltmedan medarbetare trivs och kommer till sin rätt. 

Övrig information
Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb.

Ansökan
Sista ansökningsdag är 14 augusti. 

Välkommen med din ansökan!



Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

Kontaktpersoner på detta företaget

Peter Örbring, Enhetschef
   019- 21 38 74
Kerstin Awad, Distriktsköterska
   019-21 49 44
Eva Cading, Enhetschef Barn och familj
   019-21 27 11
Ann-Sofie Vennerstrand, Rektor
   019-21 20 52
Emelie Rådström Sipinen, Enhetschef
   019-21 25 35
Peter Thermaenius, Rektor
   070-631 44 90
Mona Hansen, Förskolechef
   019-21 40 84
Johanna Gancarz, Utvecklingsledare
   019-21 32 23
Mona Öhrn, Kontorschef
   076-551 39 76
Anna Lorinius, Rektor
   019-21 49 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 juli 2022
  • Ansök senast: 14 augusti 2022

Besöksadress

12345 12345 Örebro
None

Postadress

Box 30000
Örebro, 70135

Liknande jobb


Kanslichef

Kanslichef

15 februari 2024

Kanslichef

3 oktober 2023

Kanslichef

Kanslichef

15 juni 2023