Kommunikations- och marknadschef

Kommunikations- och marknadschef

Arbetsbeskrivning

VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut, är en uppdragsmyndighet med ca 220 anställda och en årlig omsättning på omkring 280 miljoner kronor. Huvudkontoret finns i Linköping och övriga kontor finns i Stockholm, Göteborg och Lund.

Tjänsten som kommunikations- och marknadschef är kopplad till en förändrad organisationsstruktur med ambitioner om en delvis ny inriktning för vår Kommunikations- och marknadsenhet. VTI verkar i en värld där konkurrensen om kompetenta medarbetare och FoU-uppdrag är stor. Vår höga akademiska kompetens är unik och den är viktig att lyfta fram i vår varumärkesstärkande kommunikation. För att ytterligare bidra till förverkligande av VTI:s uppdrag behövs en förändrad Kommunikations- och marknadsenhet där olika funktioner inom kommunikation, marknadsföring och stöd för forskningsfinansiering samlas. Vi söker därför en chef som, förutom goda kunskaper i marknadsföring och kommunikation, har ett stort intresse av förändringsledning och verksamhetsutveckling, i nära dialog med medarbetare och ledning.

Enheten för Kommunikation och marknad består av 7 medarbetare. Placeringsort för tjänsten är Linköping.

Om rollen
Kommunikations- och marknadschefen ansvarar för att leda och utveckla enhetens medarbetare genom att engagera, skapa delaktighet och ta tillvara på medarbetarnas kompetens. Detta för att på bästa sätt kunna möta verksamhetens behov i kombination med målgruppernas behov. Enheten driver och skapar förutsättningar för interna och externa kommunikations- och marknadsinsatser samt forskningsfinansieringsstöd.

Enheten arbetar bland annat med marknadsföring, forskningskommunikation och internkommunikation. Den ansvarar också för VTI-gemensamma interna och externa kanaler som webb och mediekontakter, utformning och uppföljning av kommunikationsplaner inom projekt samt ger stöd och råd till verksamheten. Utöver de uppgifterna inryms i enheten även övergripande frågor som rör forskningsfinansiering.

I rollen som kommunikations- och marknadschef är du övergripande ansvarig för det samlade kommunikations- och marknadsarbetet, vilket bland annat innebär ansvar för varumärkesutveckling, institutsövergripande kommunikation, innehållsproduktion, digitala kanaler, internkommunikation, employer branding och pressansvar. Arbetet är både strategiskt och operativt.

Du rapporterar till avdelningschefen för Gemensamma funktioner och ingår tillsammans med övriga chefer i avdelningens ledningsråd.

Om dig
Förutom att du har relevant utbildning för tjänsten har du även flera års erfarenhet av kvalificerat, strategiskt arbete inom marknadsföring och kommunikation, och med fördel i kunskapsintensiva verksamheter. Du har erfarenheter av att leda och utveckla medarbetare, och ska helst ha haft personal- och budgetansvar.

Du har mycket god självkännedom med goda samarbets- och kommunikationsförmågor. Du är både modig och nytänkande som person och trivs med att bedriva utvecklings- och förändringsarbete. Du är engagerad, handlingskraftig samt affärs- och resultatdriven. Du har förmåga att sätta ditt uppdrag i ett större perspektiv och se till organisationen som helhet.

Mer information
Information om hur vi hanterar dina personuppgifter kan du läsa om på Personuppgifter - vti.se

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- eller rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering.

Ref. nr: 2021/0618-3.1

Ansökan
Välkommen att skicka in din ansökan med personligt brev, CV och andra handlingar du vill åberopa. Ansökan som inkommer efter sista ansökningsdag kommer inte att beaktas.

Sammanfattning

Liknande jobb


Chef till sektionen för publikationer

Chef till sektionen för publikationer

2 maj 2024

Communication Manager

Communication Manager

17 april 2024

Enhetschef

Enhetschef

12 april 2024