Kommunikationsansvarig

Kommunikationsansvarig

Arbetsbeskrivning

Sveriges Konsumenter söker en kommunikationsansvarig till kansliet i Stockholm.
Att leda kommunikationen på Sveriges Konsumenter är ett engagerande, varierat, spännande, utmanande och roligt arbete. Tjänsten innebär att föra ut frågor som är viktiga för miljoner människors vardag och bidra till att göra faktisk skillnad. Det kan handla om livsmedel, konsumenträttigheter, integritet på nätet, banktjänster, kemikalier och i allt högre utsträckning om hållbar konsumtion. Arbetet är både strategiskt och operativt.
Tjänsten som kommunikationsansvarig ger stora möjligheter att förverkliga idéer och arbeta både reaktivt och proaktivt med ämnen som berör oss alla och är viktiga för en hållbar framtid. Arbetsplatsen har högt i tak och en trevlig stämning.


Arbetsuppgifter:
Arbetsleda och koordinera kommunikationsteamet.
Ta fram och följa upp organisationens kommunikationsstrategi.
Planering, samordning och produktion av Sveriges Konsumenters interna och externa kommunikation.
Författa debattartiklar, pressmeddelanden och nyhetstexter, ansvara för utskick av nyhets- och medlemsbrev.
Följa upp, rapportera och presentera genomslag av kommunikationsinsatser.
Ansvara för webbplatsen www.sverigeskonsumenter.se.
Mediakontakter – proaktivt och reaktivt, d v s att både initiera aktiviteter, skriva och skicka pressmeddelanden och kontakta redaktioner liksom att bistå journalister som hör av sig. Här ingår också att samverka med Råd & Rön som vi delar kontor med.
Koordinera utspel och rapportsläpp med andra organisationer.
Ansvara för organisationens konton på sociala medier (Facebook och Twitter).
Hålla i kontakter med webbyrå och andra leverantörer.
Övergripande strategi för större aktiviteter, exempelvis organisationens närvaro under Almedalsveckan.
Påverkansarbete inför val till riksdag och EU-parlament.



Kvalifikationer
Erfarenhet av följande områden är meriterande:
Arbete som kommunikatör, informatör eller journalist.
Erfarenhet av arbetsledning.
Kunskap om och intresse för politik och politiska beslutssystem, nationellt och i EU.
Erfarenhet av påverkansarbete och av strategiskt arbete med webb och sociala medier.
Erfarenheter av självständigt arbete med mediakontakter.
Arbete i ideell organisation, professionellt eller på fritiden.
Utbildning i kommunikation, statsvetenskap, eller annan relevant utbildning.
Arbete med text-, bild-, och filmredigering (Adobes layoutprogram).
Erfarenhet av webbverktyg (för närvarande arbetar vi i Umbraco).
Kunskaper om konsumentfrågor är meriterande.
Utmärkta kunskaper i engelska.



Som person bör du vara ansvarstagande och villig att ta i där det behövs samt ha ett stort samhällsintresse. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vi söker en person som kan arbeta självständigt såväl som i grupp, som är målmedveten, initiativrik, öppen och flexibel och dessutom stresstålig och strukturerad. Du ska ha lätt för att samarbeta, vara lyhörd och bra på att skapa och vårda kontakter och samtidigt kunna ta hänsyn till de speciella förutsättningar som gäller i ideella organisationer.

Om Sveriges Konsumenter
Sveriges Konsumenter är en ideell, oberoende organisation med med ett tjugotal Medlemsorganisationer. Organisationen arbetar för ökad konsumentmakt och att politiker, näringsliv och myndigheter alltid ska ha konsumenternas bästa för ögonen. Sveriges Konsumenter arbetar med påverkan och opinionsbildning, både nationellt och internationellt. Vi driver flera stora utvecklingsprojekt, bedriver konsumentvägledning samt ger ut tidningen Råd & Rön. Sammanlagt arbetar ca 25 personer på det gemensamma kontoret på Hammarbybacken 27 i Stockholm. Läs mer på www.sverigeskonsumenter.se

Mer information
Den huvudsakliga arbetsplatsen är kontoret i Sthlm01 nära Gullmarsplan, men det finns möjlighet till arbete från hemmakontor. En lokal fackklubb finns på arbetsplatsen (Unionen).
För frågor om tjänsten och arbetsplatsen mejla Sara Tunander (kanslichef) på sara.tunander@sverigeskonsumenter.se
Kontakt till den lokala fackklubben: Sinan Akdag, sinan.akdag@sverigeskonsumenter.se

Arbetstid/Varaktighet:
80-100 procent efter överenskommelse.
Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.
Tillträde snarast.


Lön
Efter överenskommelse. Kollektivavtal Fremia-Unionen.

Ansökan
Välkommen med din ansökan inklusive kortfattad meritförteckning och löneanspråk. Vi ber dig också svara på frågan: ”Vilken konsumentfråga skulle du vilja lyfta inför riksdagsvalet 2022?”.

Sista ansökningsdag är 13 mars 2022, men vi kommer kalla till intervju löpande. Märk ansökan med ”kommunikationsansvarig” och skicka ansökan till: ansokan@sverigeskonsumenter.se

Kontaktpersoner på detta företaget

generalsekreterare Jan Bertoft
08-6744304 070-7977987
Utvecklingsansvarig Emma Wieslander

generalsekreterare Jan Bertoft
08-6744304 070-7977987
kommunikationsansvarig Christin Holm Gatica

Projektledare Moa Rönnåsen

Generalsekreterare Jan Bertoft

Projektledare Jakob König

Sammanfattning

  • Arbetsplats: SVERIGES KONSUMENTER STOCKHOLM
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 18 februari 2022
  • Ansök senast: 13 mars 2022

Besöksadress

HORNSGATAN 172
STOCKHOLM

Postadress

BOX 38001
STOCKHOLM, 10064

Liknande jobb


11 maj 2024

Chef till sektionen för publikationer

Chef till sektionen för publikationer

2 maj 2024

Communication Manager

Communication Manager

17 april 2024