Kommunikationschef

Arbetsbeskrivning

Att vara en del av Räddningstjänsten Storgöteborg är att vara en del av något större än en själv. Vi ser det som en förmån att få vara någon andra kan lita på. Någon som aldrig ger upp, som alltid är uppe på fem. Vi är en modig organisation som tar hand om varandra. Vi är först in för att lösa problemet och sist ut för att säkra upp. Ytterst handlar allt vi gör om att skapa ett tryggare samhälle. Det engagemanget präglar hela vår organisation och skapar en svårslagen känsla av att vara behövd.

ARBETSUPPGIFTER
Är du en rutinerad kommunikatör med erfarenhet av ledningsarbete och digitalisering som lockas av att vara i ett sammanhang där varje kollega är en oumbärlig bit i ett viktigt pussel? Då har vi kanske tjänsten för dig?

Kommunikationsenheten, som du kommer att ansvara för, arbetar med en stor bredd av kommunikativa insatser och det vill vi att din erfarenhet speglar. Du kan ta dig an både intern och extern kommunikation i de flesta kanaler med van hand. Din strategiska erfarenhet gör att du kan leda enheten framåt och du är van vid komplicerade uppdrag som till exempel kriskommunikation.

På kommunikationsenheten arbetar vi med många områden. Allt från intern information till externt varumärkesarbete och hur vi uppfattas som arbetsgivare. Vi arbetar också med att tillföra och förmedla kompetens som en del i den ökade digitaliseringen. Där tror vi att du har mycket erfarenhet att dela med dig av. Som kommunikationschef kommer du att ansvara för att leda och organisera arbetet på enheten, i vilket ingår ansvar för budget, personal och verksamhetsutveckling. Du får stora möjligheter att driva vår kommunikativa utveckling och har engagerade kollegor till din hjälp. I din roll som chef ingår du i ledningsgruppen för Räddningstjänsten Storgöteborg.

Du är bekväm med att fatta beslut och delegera för att driva dina projekt i mål. Som kommunikatör håller du dig ajour med den tekniska utvecklingen på området och ser de möjligheter som den banar väg för. Som ledare är du prestigelös och trygg. Du inger förtroende och tycker om att se dina medarbetare att växa och utvecklas i sina roller. Vi tror att du lockas av att arbeta med kommunikation och de utmaningar det innebär inom en beredskapsorganisation. Det här är en fantastiskt rolig och utvecklande roll för rätt person och det hoppas vi att du är!

KVALIFIKATIONER
Du behöver ha
• akademisk examen i kommunikation eller annan likvärdig utbildning
• minst 5 års erfarenhet av arbete med kommunikationsfrågor
• god kunskap om både traditionella och digitala medier
• gedigen erfarenhet av att leda en kommunikationsavdelning med ekonomi-, personal-
och verksamhetsansvar
• erfarenhet av strategiskt kommunikationsarbete på ledningsnivå
• goda ledaregenskaper.

Vi ser även gärna att du har
• erfarenhet av varumärkesarbete, kriskommunikation och förändringskommunikation.

En kommunikativ roll som denna förutsätter att du har mycket goda kunskaper i svenska språket, såväl i tal som i skrift. Du behöver även behärska engelska väl.

ÖVRIGT
Intervjuer är planerade under vecka 22 - 23.

Innan anställning kommer alkohol- och drogtest att genomföras enligt organisationens policy och i samarbete med vår företagshälsa, liksom ett säkerhetssamtal då tjänsten är placerad i säkerhetsklass.

Med anställning följer krigsplacering med allmän tjänsteplikt, vilket innebär att du kan kallas att tjänstgöra i händelse av höjd beredskap inom totalförsvaret.

Sammanfattning

Liknande jobb


Communication Manager

Communication Manager

17 april 2024

Enhetschef

Enhetschef

12 april 2024

5 april 2024