Kommunikationschef

Kommunikationschef

Arbetsbeskrivning

Tillsammans för en hållbar framtid!
Länsstyrelsens cirka 250 medarbetare arbetar med respekt, professionalitet och öppenhet för länets invånare.

Länsstyrelsen består av sju enheter. En av dessa är Enheten för lednings- och verksamhetsstöd som består av ett 40-tal medarbetare med arbetsområden som ekonomi, upphandling, HR, kommunikation, IT, intern service, arkiv, diarium samt ärendehandläggning inom förvaltning och juridik.

Vi har ett spännande och komplext uppdrag som sträcker sig över nästan alla politiska områden och där kommunikation och ett tvärsektoriellt arbetssätt är viktiga delar för att lyckas med uppdraget.

Vi söker nu en kommunikationschef till vår organisation. Du blir en viktig del i att leda och utveckla kommunikationsgruppen och myndighetens kommunikationsarbete internt och externt utifrån Länsstyrelsen Jämtlands läns gemensamma kommunikationsstrategi.

Arbetet sker i nära samarbete med dina kollegor i arbetsgruppen liksom myndighetens ledning och verksamhetsstöd, bland annat inom HR och juridik.

Arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att leda och samordna arbetet i kommunikationsgruppen. Du ansvarar för att prioritera och fördela arbetsuppgifter men även att organisera kommunikationsområdets resurser för ett effektivt och professionellt verksamhetsstöd. I din roll arbetar du både strategiskt och operativt för att utveckla verksamheten, du tar fram övergripande planer, arbetsmetoder och arbetar kontinuerligt med mål- och resultatuppföljning.

Arbetet innebär också att ge strategiskt stöd till myndighetens chefer i olika kommunikations- och mediefrågor. Du deltar vid behov som stödjande i myndighetens ledningsgrupp och i nationella nätverk där du aktivt bidrar till Länsstyrelsens resultat och utveckling.

Som företrädare för myndigheten kan det också bli aktuellt att agera som talesperson i media.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:


• universitets- eller högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan relevant utbildning och erfarenhet inom kommunikation som vi bedömer likvärdig
• dokumenterad ledarerfarenhet med ansvar för verksamhet och budget
• arbetat både operativt och strategiskt med kommunikation
• erfarenhet och förmåga av att leda utveckling och förändring
• kunskaper i digital kommunikation
• B-körkort då arbetet kan innebära resor, främst inom länet

Meriterande
Det är meriterande om du har tidigare chefserfarenhet, erfarenhet av myndighetsarbete samt har arbetat med kriskommunikation.

Personliga egenskaper
Som person är du drivande och har ett kommunikativt och lyhört sätt. Du har förmåga att leda, engagera och utveckla både verksamhet och medarbetare för att nå uppsatta mål. Din vilja och förmåga att samarbeta är viktig och du är strategisk och strukturerad i ditt arbete. Du har hög integritet, gott omdöme och agerar utifrån ett helhetsperspektiv. 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning, heltid. Provanställning under sex månader kan bli aktuell.
Tillträde Snarast enligt överenskommelse.

Då tjänsten är säkerhetsklassad krävs svenskt medborgarskap, säkerhetsprövning och registerkontroll kommer att genomföras då du kan komma att ingå i Länsstyrelsens krisorganisation.

Ansökan
Välkommen med din ansökan med CV och personligt brev senast 17 januari 2021. 


Ansökan görs via rekryteringssystemet ReachMee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan.

Vi har gjort vårt medieval för rekrytering och undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Länsstyrelsen är regeringens representant på regional nivå och har som uppdrag att utveckla länet, att verka för att de nationella politiska målen får genomslag i länet och att vara förvaltningsmyndighet.

Respekt, professionalitet och öppenhet är vägledande i vårt arbete och vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter. Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten, bland annat värdesätter vi kunskaper i sydsamiska.

Läs mer: http://www.lansstyrelsen.se/jamtland

För information om hur vi behandlar dina personuppgifter: www.lansstyrelsen.se/dataskydd

Kontaktpersoner på detta företaget

Anita Sandell, Biträdande enhetschef
010-225 32 97
Maria Ljung Westin, Handläggare
010-225 33 48
Dick  Granqvist, SACO
010-225 32 55
Gunilla Karlsson, TCO/ST
010-225 32 15
Magnus Lindow, Enhetschef
010-225 32 25
Katarina  Fredriksson, Biträdande enhetschef
010-225 32 52
Simon  Keskitalo, Projektledare krisberedskap
010-225 32 75
Fackliga  företrädare, Nås via växel
010-225 30 00
Christina  Hedin ,
010-225 32 64
Tobias  Karlsson ,
010-225 34 23

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen Jämtlands län
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 december 2020
  • Ansök senast: 17 januari 2021

Besöksadress

Länsstyrelsen Jämtlands län
None

Postadress

Residensgränd 7
Östersund, 83186

Liknande jobb


Store Communication & Interior Design Manager, IKEA Linköping

10 maj 2021

10 maj 2021

Kommunikationschef

Kommunikationschef

6 maj 2021