Kommunikationschef

Kommunikationschef

Arbetsbeskrivning

Kommunikationsenheten är en mindre enhet, centralt placerad på förvaltningen Ledning och Utveckling. Den centrala kommunikationsenheten har det övergripande strategiska ansvaret för kommunikationsfrågor och arbetar även operativt med dagliga kommunikationsuppdrag från förvaltningar och bolag.

ARBETSUPPGIFTER
Som kommunikationschef kommer du att ha kontakter och samarbeten med kommunens alla verksamheter och bolag. För att trivas i rollen är det viktigt att du är relationsskapande, serviceinriktad och tycker om att ha flera parallella arbetsuppgifter. Du kommer tillsammans med kommunledningsgruppen få en nyckelroll i att utveckla kommunikationsenheten och du blir initialt chef för en kommunikatör och en webbstrateg.

I rollen som kommunikationschef arbetar du både strategiskt och operativt och har en viktig roll i kommunens vardag och i dess utvecklingsarbete. Du stöttar verksamheterna att nå sina mål, att hålla en god dialog och möta medborgarnas behov. Du arbetar även för att stärka den interna kommunikationen.

Du förväntas hantera och arbeta med uppgifter inom kommunikationsområdet på uppdrag av och tillsammans med kommunens alla verksamheter. Det innebär bland annat:
• Stöd till chefer i kommunikationsfrågor
• Kommunikationsplanering/kommunikationsstrategi
• Struktur och innehåll på ystad.se och intranät
• Sociala medier, strategi och innehåll
• Utveckling av digitala verktyg och kanaler
• Medborgardialog
• Grafisk profil
• Mediekontakter/pressmeddelanden
• Omvärlds-/nyhetsbevakning
• Layout, trycksaks- och annonsproduktion
• Bildhantering, bildbank
• Kriskommunikation

För att kunna arbeta som Kommunikationschef i Ystad kommun krävs det att du har hög integritet och en mycket god förmåga att samverka och samarbeta med interna och externa aktörer. Goda relationer över förvaltnings- och bolagsgränser är a och o för att lyckas i uppdraget.
Du behöver vara initiativtagande och ha förmåga att självständigt driva dina arbetsuppgifter till önskat resultat, samtidigt som du kan vara flexibel när arbetet kräver det.

För att trivas i rollen tror vi att du är uppriktig, prestigelös och har lätt för att anpassa dig till nya sammanhang. Du vågar prova nya vägar som hjälper oss att nå våra mål. Du är också nyfiken på och tar hänsyn till andras perspektiv. Vi står för yrkesskicklighet och strävar hela tiden efter att bli bättre på det vi gör. Du förväntas vara aktiv och ta eget ansvar för din kompetensutveckling. Ett av ledorden i vår organisation är tillit. Förutom att vi visar varandra omtanke förväntas vi också föra fram våra åsikter och låta alla komma till tals.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleutbildning i medie- och kommunikationsvetenskap, motsvarande eftergymnasiala studier eller enligt vår bedömning motsvarande erfarenhet från kommunikatörsrollen.

Vi tror att du har minst ett par års erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete. Du är en skicklig skribent som är van att skriva för olika målgrupper. För rollen krävs att du har goda kunskaper i svenska i både tal och skrift och det är en fördel om du har grundkunskaper i Adobe-sviten (främst Adobe InDesign och Photoshop). Det är även meriterande med kunskaper i något av de ledande cms-systemen. Vi använder Epi-server och Sharepoint i dagsläget.

Utöver det är du också van vid att producera och publicera målgruppsanpassat innehåll i sociala medier. Är du dessutom van vid uppföljning och utvärdering av inlägg och kampanjer på sociala medier är det en fördel. Hos oss pågår ett ständigt utvecklingsarbete inom digitalisering. Här kan du spela en viktig roll för att öka kunskap om och tillgänglighet till kommunens service och tjänster.


ÖVRIGT
Medarbetare sökes under förutsättning att tjänsten inte måste tas i anspråk av redan anställd personal eller personer med företrädesrätt.

Ystad är den lilla staden med de stora möjligheterna. Här finns naturupplevelser utöver det vanliga, en levande historia, ett sjudande kulturliv och mångfald av fritidsaktiviteter. Här finns också ett rikt näringsliv som verkar både lokalt och globalt.

Ystads kommun arbetar för en god personalpolitik som främjar trivsel och goda arbetsprestationer. Vi tror på engagerade medarbetare som skapar en bättre vardag för våra invånare.
Hos oss är heltid en rättighet. Det innebär att alla medarbetare som anställs hos oss tillsvidare har rätt till heltid och deltidsarbete är en möjlighet om det fungerar för verksamheten.
Alla medarbetare ska erbjudas förutsättningar till en god hälsa och därför arbetar vi aktivt med vår arbetsmiljö. Vi erbjuder friskvård och en rökfri arbetstid.

Vår värdegrund Bättre Tillsammans kännetecknas av fyra ord som tydligt summerar vad vi som arbetsgivare står för; Mod, Tillit, Delaktighet och Professionalitet.

Observera att vi endast tar emot ansökningar via Visma Recruit. Vi ber dig därför söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta hanteringen av inkomna ansökningar. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot andra sökande.

All försäljning i samband med rekryteringsprocessen undanbedes vänligen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Teknisk chef Emilia Löfgren
0411-57 79 95
Processingenjör Pernilla Jägerfall

VA-chef Christina Molin

Kommundirektör Christel Jönsson
0411-577113
Rektor Jim Priest
0411-611 39
Researcher Helena Liliendal Hansen
040-630 92 64
Personalchef Clas Martinsson
0411-57 72 33
Ekonomichef Petter Hansson
0411-57 71 20
Chef Kulturskolan och KomTek Marie Sandvik

Chef Kulturskolan Marie Sandvik
0411-577541

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ystads kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 december 2021
  • Ansök senast: 21 januari 2022

Besöksadress

Nya Rådhuset 27180 YSTAD
None

Postadress

Nya Rådhuset
YSTAD, 27180

Liknande jobb


Chef till sektionen för publikationer

Chef till sektionen för publikationer

2 maj 2024

Communication Manager

Communication Manager

17 april 2024

Enhetschef

Enhetschef

12 april 2024