Kommunikationschef

Kommunikationschef

Arbetsbeskrivning

Ekobrottsmyndigheten är en myndighet med specialister som bedriver en heltäckande brottsbekämpning genom att förebygga, upptäcka, avbryta, utreda och lagföra ekonomiska brott. På myndigheten arbetar cirka 650 medarbetare med olika kompetenser såsom åklagare, poliser, ekobrottsutredare, administratörer och andra specialister. Alla kompetenser och yrkesroller är samlade under samma tak och vi arbetar tillsammans för att bidra till ökad trygghet och minskad ekonomisk brottslighet.

Vill du bli en av oss och delta i bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten? Vi söker dig som vill vara med och utveckla Ekobrottsmyndighetens strategiska kommunikation.

Din arbetsplats och ditt team
Ekobrottsmyndigheten är en myndighet med specialister som bedriver en heltäckande brottsbekämpning genom att förebygga, upptäcka, avbryta, utreda och lagföra ekonomiska brott. Alla kompetenser och yrkesroller är samlade under samma tak och vi arbetar tillsammans för att bidra till ökad trygghet och minskad brottslighet genom att bekämpa ekonomisk kriminalitet.

På myndigheten arbetar ca 650 medarbetare med olika kompetenser såsom åklagare, poliser, civila utredare och andra specialister. Vi arbetar tillsammans i fasta eller tillfälliga team.

Vårt uppdrag omfattar brottsförebyggande verksamhet, underrättelseverksamhet samt utredning och lagföring. Vi arbetar också aktivt för att återföra brottsvinster. Vårt arbete genomsyras av ett brottsförebyggande perspektiv. Brottsbekämpningen förutsätter en nära och systematisk samverkan med andra myndigheter och ett välutvecklat internationellt samarbete.

Kommunikationsenheten på huvudkontoret ansvarar för planeringen, utvecklingen och samordningen av intern och extern kommunikation samt ger stöd till chefer och medarbetare i kommunikationsfrågor. Enheten ansvarar även för innehållet och utvecklingen av myndighetens interna och externa webbplatser samt myndighetens kommunikation med media och i sociala medier. 
Den externa kommunikationen om myndighetens samlade uppdrag och verksamhet är av avgörande vikt för att förebygga och bekämpa den ekonomiska brottsligheten. På kommunikationsenheten arbetar för närvarande fem personer med möjlighet till ytterligare förstärkning.

Det här gör du hos oss

Som kommunikationschef ansvarar du för samordning, ledning och styrning av verksamheten inom kommunikationsenheten. Du är direkt underställd generaldirektören och ingår i myndighetens ledningsgrupp. Du har verksamhets-, budget- och personalansvar för enheten och rapporterar direkt till generaldirektören.

Mer om dig

Du är utåtriktad och har vana av att skapa och utveckla samarbeten med andra, både inom och utanför myndigheten. För att bli framgångsrik ska du ha intresse av att lära dig och sätta dig in i den verksamhet som Ekobrottsmyndigheten bedriver.
Vi söker dig som har förmåga att arbeta strukturerat och systematiskt och få medarbetare att utvecklas och ta ansvar. Du har ett proaktivt ledarskap som coachar och förmedlar en tydlig målbild till dina medarbetare. Att vara innovativ och lyhörd är andra egenskaper som är viktiga.
Du ska kunna driva förändringsarbete i en komplex organisation och arbeta målinriktat ur ett verksamhets- och arbetsgivarperspektiv. Du har ett helhetsperspektiv på verksamheten och agerar och prioriterar utifrån verksamhetens behov. Du är en stabil person med mycket god samarbetsförmåga, gott omdöme och hög integritet.
Som chef på Ekobrottsmyndigheten förväntas du leda utifrån  Ekobrottsmyndighetens ledarkriterier . För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens medarbetarpolicy,  EBM-modellen.

Ekobrottsmyndigheten lägger stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

 

Vi söker dig som har:

relevant akademisk utbildning
flera års erfarenhet av operativt och strategiskt kommunikationsarbete på statlig myndighet
god chefs- och ledarerfarenhet
mycket god förmåga att leda, utveckla och motivera kvalificerade medarbetare
mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
erfarenhet av organisationsöverskridande samverkan
erfarenhet av arbete med sociala medier
  Det är meriterande om du även har:

erfarenhet av arbete vid Regeringskansliet
Övrig information

Tjänsten är en tillsvidareanställning med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar individuell lönesättning. Ta gärna del av våra förmåner på:   https://www.arbetsgivarverket.se/globalassets/avtal-skrifter/skrifter/210520-jobbastatligt_sve.pdf
Placeringen är på myndighetens huvudkontor i Stockholm. Ekobrottsmyndigheten finns på åtta orter i landet och resor till dem förekommer.
Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass är svenskt medborgarskap ett krav och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att ske.

Information om anställningen lämnas av generaldirektören Monica Rodrigo, tfn 010-562 90 01.

Fackliga företrädare för Saco-S, John Keränen, tfn 010-562 92 23, för ST Karin Hallström Norberg tfn 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask, tfn 010-563 87 10.

Välkommen med din ansökan senast den 8 maj  2023 . Betyg, intyg och ID-handling som styrker din ansökan tas med vid en eventuell intervju.

Kontaktpersoner på detta företaget

Louise Leijonhufvud

Lena Sjöström
+46 010-562 96 57
Åsa Pyka
+46 105629646
noreply@ekobrottsmyndigheten.com

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ekobrottsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 april 2023
  • Ansök senast: 8 maj 2023

Besöksadress

Fleminggatan 14
None

Postadress

Box 22098
Stockholm, 10422

Liknande jobb


Chef till sektionen för publikationer

Chef till sektionen för publikationer

2 maj 2024

Communication Manager

Communication Manager

17 april 2024

Enhetschef

Enhetschef

12 april 2024