Koordinator för kommundirektörerna i Värmland

Koordinator för kommundirektörerna i Värmland

Arbetsbeskrivning

Beskrivning
Vill du vara med och skapa bättre förutsättningar för kommunsamverkan? Kommundirektörerna i länet ser gemensamma intressen i de kommunala frågorna och vill därför samordna sig mer.

Det handlar främst om frågor som rör det kommunala välfärdsuppdraget och hur kommunerna i allt högre grad kan nyttja varandras kompetenser. Nu söks en person som kan stödja kommundirektörerna och få saker att hända. Koordinatorn kommer att tillhöra kommunledningskontoret i Karlstads kommun men arbetar på uppdrag åt kommundirektörerna.

Arbetsuppgifter
Rollen innebär att samordna, driva och skapa goda förutsättningar för gemensamma samarbetsytor. Koordinatorn ska, i samarbete med berörda verksamheter och etablerade nätverk i kommunerna, samverka och koordinera i gemensamma frågor utifrån kommundirektörernas uppdrag. Kommundirektörerna träffas regelbundet och har ett ambulerande värdskap vid mötena. I tjänsten ingår att sammankalla till möten, ta fram underlag och föra anteckningar. Det kan även förekomma utredningsuppdrag.  I rollen ingår att särskilt stödja den kommundirektör som innehar värdskapet.

Kvalifikationer
Du som är intresserad av uppdraget är en fena på att koordinera och strukturera. Vi ser att du har minst 3–5 års arbetslivserfarenhet från offentlig sektor och har förståelse för politiskt styrd organisation. Vi ser gärna att du tidigare har arbetat med högre chefer och nära förtroendevalda. Du har en hög integritet och har förmågan att röra dig mellan det strategiska och det operativa i det dagliga arbetet. 

Du är en nätverksbyggare och duktig på att etablera relationer och kontakter. För att lyckas i rollen ska du ha ett eget driv samtidigt som du har förmåga att samarbeta med olika kompetenser för att lösa uppgifter. Då omständigheter kan förändras snabbt är det viktigt att du kan prioritera och anpassa dig till nya krav och uppdrag. Vikten av att både vara lyhörd och taktisk kommer vara en viktig egenskap för rollen. Du har god ordning och planerar ditt arbete väl utifrån givna förutsättningar.

Du har akademisk utbildning, t ex med inriktning samhällsvetenskap, ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig. Du har mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift samt goda kunskaper inom MS Office-paketet och Sharepoint/Teams.

Vi kommer att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet. Rekryteringen sker i samarbete med en referensgrupp bestående av kommundirektörerna i länet. Körkort krävs för den här tjänsten.

Erfarenhet krävs.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommunledningskontoret
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 augusti 2023
  • Ansök senast: 17 september 2023

Liknande jobb


Chefssekreterare sjukhusledningen

Chefssekreterare sjukhusledningen

22 augusti 2023

Chefsassistent

Chefsassistent

21 augusti 2023

16 augusti 2023