Kvalificerade utredare till Omsorgsförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Något fantastiskt händer i Avesta!
Avesta kommun är mitt inne i ett stort utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. Med envishet, målmedvetenhet och uthållighet har vi nått våra delmål med lysande resultat. Vi är halvvägs mot vårt stora mål: År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt. Tänka annorlunda. Nu fortsätter resan mot 2020. Vi gör den tillsammans – vill du vara med?

Omsorgsförvaltningen ansvarar för äldreomsorg, hemsjukvård, individ och familjeomsorg samt omsorg om funktionshindrade. Vi har närmare 800 anställda och en budget som omsluter ca 390 milj. kr. Omsorgsförvaltningen är bra på att driva utvecklingsfrågor och vi ligger i framkant inom fler områden. Tjänsten som kvalificerad utredare är en stabsfunktion. Du ingår i ledningsgruppen och arbetar i en miljö där det strategiska förhållningssättet är i fokus. Vi bygger Avestas framtid – Vill du vara med?

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som kvalificerad utredare vid omsorgsförvaltningen ansvarar du för att ge omsorgsstyrelsen högkvalitativa beslutunderlag. Din huvudsakliga arbetsuppgift blir att driva utvecklingsprocesser av betydelse för omsorgsförvaltningen. Du kommer att initierad, planera, leda och genomföra uppdrag, utredningar och utvecklingsprojekt av komplex och strategisk karaktär. Arbetsuppgifterna innebär bland annat att du svarar på medborgarförslag, remisser och motioner samt att du utvecklar och följer upp våra styrdokument. I rollen ingår även att bevaka och ansöka om medel hos exempelvis ESF.

I arbetsuppgifterna ingår även:
• Att genomföra organisationsöversyner
• Att leda processkartläggningar
• Att ge stöd till verksamheterna i utredningsmetodik, processkartläggning och projektarbete
• Att vara sakkunnig i upphandlingsfrågor gentemot upphandlingsenheten
• Att utforma avtal
• Att vara risk- och säkerhetsansvarig på förvaltningen
• Att vara miljöansvarig på förvaltningen


Du kommer arbeta nära och på uppdrag av förvaltningschefen. Du ingår i förvaltningens ledningsgrupp samt i en kommunövergripande utredargrupp där du har kollegor med liknande arbetsuppgifter.


KVALIFIKATIONER
Du har akademisk utbildning med inriktning mot samhällsvetenskap, socialt arbete eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig. Gedigen kunskap och erfarenhet av utrednings- och utvecklingsarbete är ett krav. Erfarenhet av regionalt utvecklingsarbete är meriterande. Har du dessutom arbetat i politiskt styrd organisation och har kunskap om, för uppdraget relevant lagstiftning, såsom kommunallag, förvaltningslag och socialtjänstlag, bedömer vi det som starkt meriterande för detta uppdrag.

I den här tjänsten är noggrannhet och god analytisk förmåga av största vikt. Du behöver också ha förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift och kunna producera egna dokument av hög kvalitet. En god pedagogisk förmåga, där du anpassar ditt budskap utifrån målgruppen och har en effektiv presentationsteknik är också av vikt.

Då arbetsuppgifterna är mångsidiga behöver du vara strukturerad och ha förmåga att byta fokus och omprioritera arbetsuppgifterna när det behövs. Vi söker dig som inte är rädd för att ta dig an nya uppdrag och utmaningar. Även om stöd finns krävs det i den här tjänsten att du i grunden är en person som är trygg i att ta ansvar och självständigt driva de egna arbetsprocesserna in i mål.

Du kommer att ha många beröringspunkter på olika nivåer i organisationen och god samarbetsförmåga kommer vara en avgörande faktor för att kunna lyckas med uppdraget. I utredningsarbete är det också av största vikt av vara lyhörd och prestigelös och därmed kunna ta till sig synpunkter på ett konstruktivt vis. Andra personliga egenskaper som värderas högt i denna tjänst är att du är serviceinriktad, har hög integritet och ett gott omdöme.

I uppdraget som utredare är omvärldsbevakningen en naturlig del. Du kommer att ta del av forskningsrapporter på såväl svenska som engelska varpå god läsförståelse avseende engelska också är nödvändigt.


ÖVRIGT
Förmåner
Vi månar om våra anställda. Du har friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Carina Johansson
0226-64 53 11
Sten Eriksson
0226-64 53 88
Eva Holmqvist
0226-64 53 43
Eva Thomson
0226-64 50 37
Maria Kindblom
0226-645171
Anneli Andersson
0226-645620
Susanne Linnér
0226-645451
Britt Lindström
0226-645181
Eva Thomson
0226-645329
Förvaltningschef Carina Johansson
0226-64 53 11

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Avesta kommun, Omsorgsförvaltning
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 31 oktober 2016

Besöksadress

77481
None

Postadress

None
Avesta, 77481

Liknande jobb


24 maj 2024

24 maj 2024

24 maj 2024