Lönekonsult

Lönekonsult

Arbetsbeskrivning

Löneenhetens huvudområde är lag- och avtalshantering i det personaladministrativa systemet Heroma samt att ge stöd till chefer och administratörer i relaterade frågor.

Tjänsten som lönekonsult är placerad i stadshuset som ligger vid Lidingö centrum, endast 15 minuter från Stockholms central med bra kommunikationer. Här finns gott om utrymme för både digitala och fysiska möten.

I Lidingö stad värdesätter vi ett gott ledarskap där alla chefer har gått utbildning i utvecklande ledarskap. Vi satsar på våra medarbetare i form av kompetensutveckling och erbjuder bland annat hälsodagar, friskvårdstimme, friskvårdsbidrag, flextid, semesterväxling samt tillgång till vår nyrenoverade friskvårdslokal i stadshuset. Vi har även en central introduktion för nyanställda och workshops i aktivt medarbetarskap. Tillsammans skapar vi vår arbetsmiljö.

ARBETSUPPGIFTER
Löneenheten består i dag av 9 personer som arbetar på uppdrag av stadens verksamheter med utveckling och drift av personal- och löneprocesser. Vi har kommit långt i utvecklingen av digitala löneprocesser. Detta är ett pågående arbete och det är en fördel om du är intresserad av digitalt utvecklingsarbete.

Som lönekonsult hos oss arbetar du en del av tjänsten med ärendehantering och support mot våra chefer och löneadministratörer på förvaltningarna. Du stöttar med rådgivning i frågor inom arbetsrätt, systemtekniska frågor i personalsystemet samt tolkning av kollektivavtal och lagar. Support sker både via telefon och i vårt ärendehanteringssystem. Du hanterar också löpande löneadministration och rapportering till myndigheter så som Försäkringskassan, Kronofogden och A-kassan m.m.

I tjänsten ingår även att vara personaladministratör för några av Lidingö stads kommunala förskolor. Tillsammans med två av dina kollegor hanterar du alla personaladministrativa processer som ett stöd till rektorerna och deras medarbetare. Arbetet sker både på plats hos förskolorna och via våra digitala kanaler. Utifrån rektorernas önskemål kan du ibland behöva vara med på möten utanför ordinarie kontorsarbetstid som är mellan 8-16.30, allt arbete sker inom flexramen.

Vi vill vara en attraktiv arbetsgivare där du har möjlighet att kombinera arbetsliv och privatliv och få en flexibel tillvaro, därav har vi flextid och det finns möjligheten att arbeta på distans upp till två dagar i veckan när arbetet tillåter.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en avslutad gymnasieutbildning. Har du studerat YH-utbildning inom lön eller ekonomi, gått personalvetarprogrammet eller likvärdig utbildning är det meriterande. Du behöver ha erfarenhet av administrativt arbete och det är en fördel om du arbetat i en konsultativ roll mot kunder samt gett service via telefon eller digitalt. Digital kunskap och god datorvana är ett krav samt god svenska i både tal och skrift.

För tjänsten är det meriterande om du tidigare har arbetat i ett personalsystem eller ekonomisystem. Lidingö stad har Heroma som personalsystem. Har du arbetat med och har kunskap om relevanta arbetsrättsliga lagar och avtal inom kommuner och regioner är det en fördel.

Som person är du bra på att skapa och underhålla kontakter. Du har lätt för att strukturera upp ditt arbete och se vad som behöver göras. I Lidingö stad arbetar vi utifrån värdeorden engagerad, professionell och initiativrik. De ger oss vägledning i hur vi vill uppfattas och agera för att ge god service och det bästa stödet till Lidingöborna. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Staden tillämpar individuell lönesättning.
Tillträde enligt överenskommelse. Inledande provanställning kan bli aktuellt.
39 timmars arbetsvecka, måndag till fredag.

Vill också du ha ett jobb som är till nytta och glädje för andra människor? Där du är med och formar hur vårt samhälle ska se ut i framtiden. Där du får vara ditt bästa jag.

I Lidingö stad hör arbete samman med hälsa. Vi satsar helhjärtat på utvecklande ledarskap och på dig som person. Med 2500 färgstarka kollegor inom 260 olika yrken, så behöver din vardag aldrig bli grå. Gå in på lidingo.se/jobb så får du veta hur det är. På riktigt.

Inför rekryteringsarbetet har Lidingö stad tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

Liknande jobb


Administratör Zeppelin Mining

Administratör Zeppelin Mining

7 december 2022

2 december 2022

Payroll Specialist - Global Mobility

Payroll Specialist - Global Mobility

25 november 2022

23 november 2022