Myndighetschef

Myndighetschef

Arbetsbeskrivning

Ängelholm gör det omöjliga möjligt – det är vår vision som ligger till grund för vår framtida utvecklingsresa. Vi vågar tänka och testa annorlunda, göra det unika och oväntade. Vi vet att vi är bäst tillsammans och att det är genom gränsöverskridande samarbete vi når längst. Vi vet också att Ängelholm är en plats med unika möjligheter för fortsatt utveckling.

Med utgångspunkt i vår agila organisationsstruktur siktar vi framåt och uppåt. Vill du vara med och bidra på vår resa? Läs mer om hur det är att arbeta i Ängelholms kommun på jobb.engelholm.se.




Myndighetsenheten är förenklat uttryckt första vägen in för kommuninvånarna och för brukare inom verksamhetsområdet. Enhetens mål är att arbeta utifrån politiskt beslutade mål och att samverka med övriga professioner för att tillsammans ha en verksamhet med såväl kvalité som ekonomi i balans utifrån lagstiftningens intentioner.

Myndighetsenheten handlägger ansökningar och anmälningar enligt Socialtjänstlagen (SoL) och Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Enheten ansvarar också för uppföljningar och boendesamordning avseende särskilda boendeformer.


ARBETSUPPGIFTER
I rollen som Myndighetschef har du det övergripande ansvaret för personal, verksamhet och ekonomi. Du är ansvarig för planering, styrning, ledning och utveckling av verksamheten utifrån politiskt satta mål, styrdokument och antagen delegationsordning. Du säkerställer att enheten följer lagstiftningens intention och håller dig själv, verksamheten och kollegor uppdaterade utifrån rättspraxis och vägledande domar. Du arbetar också aktivt med att hitta nya arbetsmetoder och utveckla de befintliga. Du kommer även i förekommande fall vara föredragande för nämnden.

Din enhet består av 21 medarbetare och du finns tillgänglig för att både stötta och utmana dem i vardagen för att bidra till deras långsiktiga utveckling. Du sitter med i Huvuduppdrag Hälsas ledningsgrupp där du förväntas aktivt driva utvecklingsfrågor och förmedla färdiga analyser på trender och beteendeförändringar för att möjliggöra proaktivitet i handläggningen. Du arbetar för samförstånd och samarbete över organisationsgränser inom kommunen, Familjen Helsingborg och andra kommuner.


KVALIFIKATIONER
Så, för att vara framgångsrik i rollen, vad är det då vi ser framför oss?
Jo, du har en akademisk utbildning till jurist alternativt socionom, med bra koll framförallt inom socialrätt. Vi ser positivt på om du haft möjlighet att genomföra någon form av djupare ledarskapsutbildning.

Du har tidigare arbetat med myndighetsutövning inom lagområdet LSS och SoL och kommer ha en stor fördel med erfarenheter inom LSS, äldreomsorg, socialtjänstlagen och socialpsykiatri.

Vi ser att du arbetat som chef under några år och i den rollen skaffat dig god erfarenhet inom förändringsledning. Detta får du gärna beskriva i ditt personliga brev.

Vad utmärker dig mer som chef då? Ett närvarande ledarskap där du är trygg i såväl chefsrollen som dina sakkunskaper inom verksamhetsområdet. Du framhäver möjligheter och förmedlar ett proaktivt arbetssätt till såväl gruppen som organisationen i stort och motiveras av att bidra till hela huvuduppdragets framgång. Att du är strukturerad är en hygienfaktor och likaså att du har modet att stå upp för din ståndpunkt, förmågan att motivera den och ödmjukheten att förändra den när så krävs.

Att du lever och verkar efter våra värdeord Öppenhet, Omtanke och Handlingskraft är naturligtvis en självklarhet. Du har en hög kommunikativ förmåga, värdesätter samarbete och samverkan där du gärna delar med dig av knivskarpa analyser. Du är dessutom modig. Ibland behöver vi fatta svåra beslut och våga testa gränser för att komma framåt.

Du kommunicerar obehindrat på svenska i tal och skrift och känner dig trygg att använda datorn som ett av dina främsta arbetsredskap. Specifik erfarenhet från system som Lifecare och Procapita kan ses som meriterande.

Intervjuer kommer preliminärt att hållas nedanstående datum. Gör gärna en notis i din kalender redan nu.
• 16/11 Eftermiddag
• 24/11 Förmiddag

Tjänsten kräver att du har B-körkort.


ÖVRIGT
Ängelholms kommun ska vara en organisation där medarbetarna trivs, utvecklas och vill stanna kvar. Vi strävar efter att erbjuda heltid för ökad jämställdhet och attraktiva arbeten.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och kunna kommunicera snabbt och enkelt med dig som sökande, ber vi dig ansöka via länk i annonsen.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till vilka rekryteringskanaler vi önskar använda. Därför undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Enhetschef Helena Gottfriedson
0431- 870 00
Tf Biståndschef Eva Johansson
0431-87 000

Sammanfattning

Besöksadress

Östravägen 2 Ängelholm
None

Postadress

Ängelholm
Ängelholm, 26280

Liknande jobb


31 maj 2024

31 maj 2024

Vi söker en enhetschef till personlig assistans

Vi söker en enhetschef till personlig assistans

29 maj 2024