Överförmyndarhandläggare till Överförmyndare i samverkan i Övre Dalarna

Arbetsbeskrivning

Ansök idag. Kollegor imorgon.

Vi värnar om din integritet, läs mer om Mora kommuns behandling av personuppgifter på vår hemsida.


 




Mora i hjärtat av Dalarna! Vid Siljan finns norra Dalarnas centrum för näringsliv, handel, administration och infrastruktur.

Morabygden ligger inbäddad mellan Siljans glittrande vatten och blånande berg. Här är det säsong året om tack vare årstiderna, stort utbud av sevärdheter och bra service.

Mora kommun leder arbetet med regionens utveckling och vi har ett flertal processer igång för att flytta fram Moras redan starka position. Kommunen har cirka 1800 medarbetare inom en rad olika kompetensområden.

Vi söker nya kollegor som ska vara delaktiga i den fortsatta utvecklingen av Mora kommun. Som medarbetare hos oss delar du vår värdegrund. Den tar avstamp i ett positivt förhållningssätt, eget ansvar och självklart ha medborgaren i fokus. Hälsa och utveckling är naturliga inslag för våra medarbetare.

Välkommen med din ansökan till oss!

Beskrivning
”Överförmyndare i samverkan i övre Dalarna” är organisatoriskt placerat under kommunledningskontoret i Mora kommun. Överförmyndarenheten är en stödenhet som är gemensam för sex kommuner. Verksamheten ansvarar för handläggning och administration av överförmyndarfrågor inom samverkande kommuner: Mora, Orsa, Rättvik, Älvdalen, Leksand och Vansbro. Enheten består idag av fem tjänster som hanterar handläggningen och administrationen av överförmyndarfrågor i de sex kommunerna.

Arbetsuppgifter
Arbetsuppgifterna består bland annat av:

-Handläggning, utredning och beslutande av godmanskap, förvaltarskap och förmynderskap enligt gällande lagstiftning.

-Upprätta yttranden och företräda överförmyndaren i domstol.

- Rekrytera, utbilda, informera och upprätthålla kontakter med gode män och förvaltare och allmänhet.

- Granska redovisningshandlingar, fastighetsöverlåtelser och arvskiften m.m.

-Övriga administrativa uppgifter

Kvalifikationer
Vi söker dig som har jurist-, ekonom eller socionomexamen eller annan högskoleexamen som bedöms relevant. Körkort B är ett krav samt att du är flexibel utifrån att tjänsten kan innebära viss kvällstjänstgöring.

Du skall ha förmåga att skapa förtroende och goda relationer gentemot externa kontakter och förmåga att tillämpa regelverk. Du har förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift och att genomföra informationsmöten. Vidare att du har förmåga att fatta egna beslut men även att i samverkan med andra inom verksamheten kunna resonera sig fram till ett gemensamt beslut.

Egenskaper: Vi söker dig som är strukturerad, noggrann, självgående, stabil samt har ett bra omdöme och god samarbetsförmåga. Du har förmåga att ta initiativ samt att möta utmaningar med ett positivt förhållningssätt.

Erfarenheter: Erfarenheter av att ha arbetat inom lagreglerat arbetsområde, arbetat med eller studerat överförmyndarfrågor / familjerätt samt erfarenhet av arbete inom politiskt styrd organisation är meriterande.


Mora kommun
Mora kommun är alla vi som jobbar här.
Det är summan av de vi är och allt vi gör.
Varje hemtjänstbesök, skolexamen och utlånad biblioteksbok.
Varje skollunch, brandkårsutryckning och nytt bostadsområde.
Vi är närheten till naturen och den rena luften.
De gamla traditionerna och de nystartade företagen.
Vi är vår fantastiska historia men också det som tar oss framåt.
Tillsammans gör vi Mora till ett hem.
Var med oss när vi växer som människor och kommun.
Idag och imorgon.


Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

Liknande jobb


Servicekoordinator - Scanjet i Sjöbo

30 november 2023

Administrativ koordinator

Administrativ koordinator

15 december 2023

Lotsplanerare, Gävle

Lotsplanerare, Gävle

13 december 2023