Sektionschef, Ludvika

Arbetsbeskrivning

Skatteverket skapar samhällsnytta och har ett högt förtroende hos allmänhet och företag. Vi tänker nytt och befinner oss i ständig utveckling. Nyfikenhet och ständigt lärande är förutsättningar för att kunna göra ett bra jobb hos oss.

Vår grundsyn är att vi är till för medborgarna. Vi utgår från att alla vill göra rätt för sig, och vi betraktar varje möte som en möjlighet att ytterligare öka förtroendet för vår verksamhet. Alla som kommer i kontakt med oss ska uppfatta oss som offensiva, pålitliga och hjälpsamma.

Dina arbetsuppgifter som sektionschef
innebär att du utifrån en tydlig arbetsgivarroll leder, planerar och följer upp sektionens arbete så att det bedrivs effektivt och kvalitetssäkert mot verksamhetsmålen. Du bidrar till att skapa en positiv arbetsmiljö som uppmuntrar till samarbete och kreativitet.

Som sektionschef ingår du i en ledningsgrupp och har tillsammans med övriga chefer ett helhetsansvar för verksamheten. En sektion består av ca 20 medarbetare.

Ludvikakontoret är ett av fyra kontor i Skatteverkets Storföretagsregion. Kontoret, som består av fyra sektioner, hanterar ett femtontal olika punktskatter, såsom skatt på alkohol, tobak, energi och reklam, med en årlig skatteuppbörd om 100 miljarder. Punktskatterna kännetecknas av en snabb förändringstakt där skatter införs, förändras eller avvecklas kontinuerligt. Kontoret är delaktig i hela kedjan från lagförslag, implementering, handläggning, kontroll- och informationsinsatser och domstolsprövning. Vi handlägger även andra skatter där det finns krav på särskild handläggning.

Kontoret håller på att rekrytera ett 15-tal nya medarbetare på grund av tillkommande arbetsuppgifter. I början av nästa år kommer vi vara drygt 85 medarbetare på kontoret. Med anledning av detta och att en av de nuvarande sektionscheferna slutar, ser vi över kontorets organisation och söker en ny sektionschef.

Vi erbjuder dig en arbetsplats


• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som


• har en högskoleutbildning om minst 120p/180hp alternativt har flera års erfarenhet av kvalificerat arbete inom Skatteverket
• har minst 2 års aktuell ledarerfarenhet med personal-, arbetsmiljö- och resultatansvar
• är utvecklingsorienterad och nytänkande
• stödjer och samverkar
• har en god kommunikationsförmåga
• kan leda och fatta beslut
• är resultat- och målinriktad
• är stabil som person.

Det är meriterande om du
har erfarenhet av att leda juridiskt kvalificerat arbete. Det är även meriterande om du har erfarenhet av punktskatter, exempelvis skatt på alkohol, bränslen eller tobak.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmåga. Du ska uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

Anställningen är tills vidare, men uppdraget och förordnandet som sektionschef är tidsbegränsat. Vi kan tillämpa provanställning i sex månader.

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skatteverket Solna
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 28 september 2016

Liknande jobb


23 februari 2024

10 februari 2024

9 februari 2024

28 november 2023