Universitetslektor i pedagogik

Universitetslektor i pedagogik

Arbetsbeskrivning

Ämnesområde
Ämnesområdet för anställningen är pedagogik

Bakgrund
Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap (HumUS) har fokus på humanistiska och samhällsvetenskapliga områden som kommunikation, lärande, människor och samhället. Vid institutionen bedrivs forskning och utbildning inom 12 olika ämnen. Ett av dem är pedagogik.

Inom ämnet pedagogik ges utbildning på grund- och avancerad nivå samt på forskarnivå. Utbildningen berör huvudsakligen områdena pedagogik, specialpedagogik, arbetslivspedagogik och högre utbildning.

Ämnets forskning bedrivs huvudsakligen inom fyra forskningsgrupper med olika inriktningar:

ESERGO: studier av miljö- och hållbarhetsutbildning, med specifikt fokus på etiska och politiska aspekter.

ReCEL: forskning om utbildning för yngre barn med särskilt intresse för barns rättigheter, tidigt läs- och skrivlärande, genus och jämställdhet, förskollärares och lärares yrkesprofession. 

Specialpedagogik, utbildning och lärande: studier av relationen mellan individ och samhälle och aspekter av tillgänglighet, delaktighet, inkludering och exkludering.

Utbildning och Demokrati: forskning inom utbildningshistoria, didaktik och utbildningsfilosofi.

Arbetsuppgifter
En universitetslektor förutsätts ägna sin tid åt både utbildning på samtliga nivåer och forskning, samt därtill hörande samverkan. I arbetsuppgifterna ingår förutom undervisning, forskning och samverkan även utvecklingsarbete, administration, och kompetensutveckling. Undervisningen omfattar handledning, examination, kursutveckling, planering och utvärdering. 

Arbetsuppgifterna utgörs i huvudsak av tjänstgöring inom förskollärarprogrammet och forskning inom det förskolepedagogiska området. I anställningen ingår undervisning och handledning på grund- och avancerad nivå.

Behörighet
Behörig för denna tjänst är den som dels visat pedagogisk skicklighet, dels har avlagt doktorsexamen inom pedagogik, didaktik eller pedagogiskt arbete. Motsvarande vetenskaplig kompetens eller någon annan yrkesskicklighet som är av betydelse med hänsyn till anställningens ämnesinnehåll och de arbetsuppgifter som skall ingå i anställningen kan också ge behörighet till tjänsten.

Ett generellt behörighetskrav för anställning som lärare är genomgången högskolepedagogisk utbildning motsvarande 10 veckor. Kompetens motsvarande högskolepedagogisk utbildning kan prövas och bedömas vara behörighetsgrundande. En lärare som vid anställningstillfället saknar högskolepedagogisk utbildning eller motsvarande kompetens ska senast inom två år efter att anställningen tillträtts ha genomfört utbildningen.

Bedömningsgrunder
Vid anställning av lärare prövas såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet och dessa ska ägnas lika stor omsorg. I prövningen ska meriter från samverkan med det samhälle som universitetet är en del av också värderas, liksom nationell och internationell erfarenhet och mobilitet.

Lärare ska ha förmåga att informera, att samverka med det omgivande samhället och att verka för nyttiggörande av universitetets forskning. Dessutom prövas den sökandes lämplighet. Med lämplighet avses att den sökande ska uppvisa sådana personliga egenskaper som krävs för att fullgöra de aktuella arbetsuppgifterna, kunna samverka med övrig personal och bidra till utveckling av verksamheten.

Vetenskaplig skicklighet

Den vetenskapliga skickligheten ska visas genom självständiga forskningsinsatser och fortsatt vetenskaplig publicering efter doktorsexamen. Även etablering i forskarsamhället samt erfarenhet av planering, administration och ledning av egen forskning ska tillmätas betydelse.

Genomförd forskning inom det förskolepedagogiska området är meriterande. Särskilt meriterande är didaktisk förskoleforskning, dvs forskning som undersöker lärande- och/eller undervisningsprocesser. Om den egna förskoleforskningen anknyter till något av ämnets särskilda forskningsområden (se information om forskningsmiljöerna ovan), ska även detta tillmätas betydelse i sammanvägningen av vetenskapliga meriter.

Pedagogisk skicklighet

Den pedagogiska skickligheten ska visas genom varierade insatser i utbildning såsom planering, genomförande, utvärdering och handledning. Den sökande ska kunna redogöra för sina pedagogiska utgångspunkter och ställningstaganden, ha förmåga att reflektera över den egna pedagogiska utvecklingen och lärarrollen. Den sökande ska även ha bidragit till utveckling av pedagogisk verksamhet.

Vid bedömning av pedagogisk skicklighet skall hänsyn tas till erfarenhet av planering, genomförande och utvärdering av undervisning samt av handledning och examination. Erfarenhet av kursledning, kursutveckling och pedagogiskt utvecklingsarbete är av särskild vikt.

Erfarenhet av undervisning i förskollärarutbildningen är meriterande. Särskilt meriterande är erfarenhet av undervisning inom utbildningsvetenskaplig kärna i förskollärarprogrammet

Övriga bedömningsgrunder

Vidare är förskollärarexamen och erfarenhet av arbete inom förskolan meriterande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Örebro Universitet
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 september 2021
  • Ansök senast: 24 oktober 2021

Postadress

Fakultetsgatan 1
ÖREBRO, 70182

Liknande jobb


26 mars 2024

26 mars 2024