Vikarierande enhetschef i hemtjänsten

Vikarierande enhetschef i hemtjänsten

Arbetsbeskrivning

Vård- och omsorgsförvaltningen ansvarar för kommunens äldre- och handikappomsorg, hemsjukvård samt kostenhet. Vård- och omsorgsförvaltningen har drygt 1 000 medarbetare. Den största gruppen medarbetare består av vårdpersonal som undersköterskor, personliga assistenter, sjuksköterskor och kockar. Men det finns också en mängd andra yrken inom vår verksamhet. Vi är alla nyckelpersoner och våra verksamheter präglas av medarbetare som är engagerade, ansvarstagande och kompetenta.Arbetsplatsen 
Vi är ett trevligt och glatt gäng som söker en vikarierande enhetschefskollega inom hemtjänsten. 

Vill du vara med i vår spännande verksamhet och i utvecklingen av hemtjänsten och dessutom utvecklas i ett team av enhetschefer? Då är du den vi söker.  

Att vara trygg och engagerad i sin roll som enhetschef och kunna vara flexibel och öppen för att arbeta inom olika områden i hemtjänsten är viktiga egenskaper som vi värdesätter. Vi är alla nyckelpersoner och och våra verksamheter präglas av medarbetare som är engagerade, ansvarstagande och kompetenta. 

Som enhetschef hos oss ingår du i ett team av enhetschefer, vilket innebär dagligt stöd och samverkan. I rollen som enhetschef har du även stöttning av närmaste chef i form av kontinuerliga avstämningssamtal samt av olika stödfunktioner i form av bemanningsenheten, ekonomiadministratörer, stödpedagoger etc. 

Arbetsuppgifter 

- Leda och fördela arbetet utifrån vård- och omsorgsnämndens verksamhetsområde och ledningsfilosofi, samordna och planera.
- Arbeta mål- och resultatinriktat.
- Följa upp och kvalitetssäkra verksamheten.
- Ansvara för systematiskt arbetsmiljöarbete och rehabilitering. 
- Bemanningsplanering och schemaläggning.
- Ansvara för verksamhetens budget och tillsammans med medarbetarna bedriva verksamheten kostnadseffektivt.
- Utveckla och motivera medarbetarna genom god kommunikationsförmåga och tydlighet i arbetssätt.
- Samverka och ha goda realtioner inom och utom organisationen.
- Administration i olika systemförekommer i det dagliga arbetet.

Kvalifikationer

- Högskoleutbildnig med inriktning ledarskap så som sociala omsorgsprogrammet, socionomprogrammet, personal- och arbetslivsprogrammet, beteendevetarprogrammet, sjuksköterskeprogrammet eller annan utbildning som anses likvärdig.
- Erfarenhet från tidigare ledarskapsbefattningar med personal- och budgetansvar ses som meriterande.
- Kunskap om äldreomsorgen ses som meriterande.
- Vana att arbeta med system för verksamhetsstöd så som exempelvis; Heroma, Visma, Procapita, Intraphone är meriternade. 
- Ha förmåga att driva förändringsprocesser med brukaren i fokus.
- Lyhörd samt förmåga att skapa trygghet och motivera medarbetare att arbeta utifrån verksamhetens och brukarnas behov. 
- Ekonomiskt förhållningssätt och en god förmåga att prioritera och organisera. 
- Goda kunskaper i bemanningsplanering och schemaläggning är meriterande. 
- God förmåga att kommunicera samt samarbeta med såväl interna som externa kontakter.

- Körkort är ett krav.

Det här får du av oss!
Förutom att arbeta med spännande frågor i en varierande vardag får du möjligheten att bli en del av en organisation som upprätthåller viktiga samhällsfunktioner för invånare i Ludvika kommun. Som anställd hos oss har du bland annat tillgång till friskvårdsförmåner, goda möjligheter till kompetensutveckling och växling av semesterdagstillägg. Läs gärna på ludvika.se under rubriken Jobba hos oss.

I Ludvika kommun arbetar vi efter vår värdegrund Lagandan som består av fyra principer: Relationer, Glädje, Lärande och Driv. Den bygger på samverkan och samarbete, en vi-känsla och en vilja att fortsätta utvecklas. Det är med Lagandan som vi tar oss an vårt uppdrag och strävan mot vår vision om att vara framtidens, tillväxtens och möjligheternas kommun.

Anställningsform
Anställningsform: Vikariat
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Dagtid.
Tillträde: Efter överenskommelse till och med 30 september 2024.  
Antal platser: 1
Upplysningar
Chef: Verksamhetschef, Susan Ludvigsson, nås via kommunens växel 0240-86000 
Arbetstagarorganisation: 
Kommunal Växeln 0240-86000
Vision Växel 0240-86000
Learna Växel 0240-86000
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 1 oktober 2023. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem.

Vi undanber oss alla erbjudanden om kandidatförmedling samt annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ludvika kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 september 2023
  • Ansök senast: 1 oktober 2023

Besöksadress

Gullregnsvägen 16
None

Postadress

Ludvika kommun
Ludvika, 77182

Liknande jobb


Enhetschef till Vantörs hemtjänst

Enhetschef till Vantörs hemtjänst

2 maj 2024

Enhetschef Äldreomsorgen

Enhetschef Äldreomsorgen

11 april 2024

Enhetschef Äldreomsorgen

Enhetschef Äldreomsorgen

11 april 2024