Biträdande lektor i fordonsdynamik

Arbetsbeskrivning

KTH är Sveriges största tekniska universitet. Utbildningen och forskningen täcker ett brett område - från naturvetenskap och teknik till arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, arbetsvetenskap och miljöteknik. KTH har 13 344 helårsstudenter varav 6 955 på grundnivå och 5 545 på avancerad nivå. Dessutom 1 314 heltidsekvivalenter på forskarnivå och 3 900 anställda. Mer information om skolan för teknikvetenskap finns på http://www.kth.se/sci ARBETSUPPGIFTER Skolan för Teknikvetenskap vid Kungliga Tekniska högskolan söker biträdande lektor i fordonsdynamik För att göra större avtryck inom några av de viktigaste utmaningar världen står inför investerar KTH i strategiska forskningsområden. De utvalda områdena är ICT, transport, produktion, life science, energi och e-vetenskap. För att bli än mer framgångsrika inom dessa områden är KTHs mål att rekrytera lärare och forskare som är världsledande eller har potential att bli det. Befattningen ingår i KTH:s Tenure Track-system och innehavaren kommer att erbjudas engagerat stöd i sin karriärutveckling. Målsättningen för satsningen inom transport är att skapa miljövänligare, intelligentare och säkrare transportsystem genom att förena beslutsfattande och teknik med ett systemperspektiv. Samarbetspartners är bland annat Linköpings Universitet och Väg- och transportforskningsinstitutet. Ämnesområde Fordonsdynamik Ämnesbeskrivning Ämnet omfattar fordonsdynamik med fokus på miljövänliga, smarta och säkra koncept för att med fordonsreglering hantera avvägningar mellan prestanda, låg energiförbrukning, säkerhet och komfort. Särskilt studeras modellering, simulering och experimentell utvärdering av det dynamiska beteendet hos innovativa markfordon för olika transportuppgifter. KVALIFIKATIONER Behörighet Behörig att anställas som biträdande lektor är den som har avlagt doktorsexamen eller har en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen. I första hand bör den komma i fråga som har avlagt examen högst fem år före ansökningstidens utgång. Även den som har avlagt examen tidigare bör komma i fråga i första hand, om det finns särskilda skäl, t.ex. föräldraledighet. Bedömningsgrunder Som bedömningsgrund gäller sökandes vetenskapliga skicklighet inom ämnesområdet samt sökandes pedagogiska skicklighet i grund- och forskarutbildningen inom ämnesområdet. Särskild vikt läggs vid sökandens förmåga att självständigt initiera och driva forskning av hög vetenskaplig kvalitet. Vetenskaplig skicklighet skall ha visats genom publicering i internationellt erkända tidskrifter. Meriterande är även förmåga att erhålla finansiering av forskningsverksamhet samt erfarenhet av industrinära och/eller internationella forskningsprojekt. Ett systemperspektiv på fordonskonstruktion såväl som fordonsmodellering, karakterisering av däcksegenskaper och generisk fordonsreglering är viktigt för innehavaren av befattningen. Ett särskilt ansvar inom området dynamisk fordonsreglering med ett helfordonsperspektiv inom grundutbildningen ingår också. Innehavaren av befattningen ska kunna samverka med andra forskare inom den strategiska forskningssatsningen. I bedömningen kommer den sökandes förmåga att etablera och utveckla samarbeten inom utbildning och forskning att beaktas.

Kontaktpersoner på detta företaget

Helene Rune
08-790 91 80
Malin Höglund Hestreus
08-553 78 100
Niclas Carlsson
08-790 84 16
Per-Ove Öster

Lars-Gunnar Andersson
08-5537 8107
Maria Salling, Academic Work
08-522 576 20
Carolina Eneqvist
08-790 7111
Hjalmar Brismar, förfrågningar om tjänsten
08-16 10 15
Kia Vejdegren, information om ansökningsförfaran
08-790 6932
Sandra Di Rocco, förfrågning om tjänsten
08-790 7168

Sammanfattning

Besöksadress

KTH 10044 Stockholm
None

Postadress

Valhallavägen 79
Stockholm, 10044

Liknande jobb


26 mars 2024

26 mars 2024